Fruitariër wordt je dik van te veel fruit eten?

Digiqole ad
Word je dik van te veel fruit eten?

Fruit is gezond maar kun je er ook teveel van eten? In fruit zit tenslotte suiker. Fruitsuiker (fructose) dan wel, maar te veel suikers deed iets met onze bloedsuikerspiegel dat we niet wilden toch? Naar deze vragen zijn al lang en breed onderzoek naar gedaan! Laten we daar eens naar kijken.

Hoeveelheid fructose mag je als volwassenen hebben?

De laatste wetenschappelijke onderzoeken geven aan dat een lage dosis fructose (fruitsuiker) uit hele, natuurlijke voedingsmiddelen (dus gewoon als fruit), een positief effect heeft op de bloedsuikerspiegel. Een stuk fruit bij elke maaltijd zou niet de bloedsuikerspiegel doen stijgen, maar juist zorgen voor een langzamere stijging van het bloedsuiker.* Maar het maximum voor de hoeveelheid fructose dat een volwassenen zou mogen binnenkrijgen is vastgesteld op 50 gram per dag en dat is ongeveer wat een gemiddeld persoon op een dag ook binnenkrijgt.* In een stuk fruit zit al zo’n 10 gram suiker, dus zou dit betekenen dat we dan ook maar vijf stuks fruit per dag mogen hebben? Of geldt dat maximum alleen voor toegevoegde suikers? De Harvard Health Letter geeft aan dat er pas problemen ontstaan als fructose en suiker wordt toegevoegd aan het eten, maar dat het eten van fruit in bijna elke hoeveelheid gezondheid bevorderend is.

Hoeveel fruit mogen we dan?

Kunnen we er dus vijf eten of mag 20 stuks fruit per dag ook? Natuurlijk is ze dat ook getest!** In deze twee studies hebben ze zeventien en twintig personen elke dag 20 porties fruit gegeven. Deze personen kregen dus gemiddeld 200 gram suiker binnen per dag, dat is dezelfde hoeveelheid suiker als in acht blikjes frisdrank! Ondanks dat ze dus ontzettend veel fructose binnenkregen vonden de onderzoekers na drie en zes maanden geen negatieve effecten (en zelfs juist positieve effecten!) op het lichaamsgewicht, de bloeddruk, het cholesterol niveau en de insuline spiegels. Eén van de bijwerkingen was wel dat deze personen ineens heel regelmatig naar het toilet gingen…

Maar wat dan als je diabetes hebt?

Bij Diabetes type 2 zijn er problemen met de bloedsuikerspiegel, die blijft te hoog! In de voedingsrichtlijnen voor diabetici wordt een vezelrijke voeding (inclusief fruit) geadviseerd, omdat dit bewezen is een positief effect te hebben op de gezondheid, de bloedvaten en het vermindert het risico op kanker. Toch wordt er nog heel vaak een beperking opgelegd in de hoeveelheid, omdat daar suiker in zit. Terecht? In deze studie hebben ze type 2 Diabetes patiënten opgedeeld in twee groepen. De ene groep mocht maximaal twee stuks fruit eten per dag, voor de andere groep was dit het minimum. Bij de groep die minder fruit mocht eten waren geen positieve effecten gevonden. Ook niet in gewicht, HbA1c (gemiddelde bloedsuikerspiegel) of middelomtrek en de conclusie van het onderzoek was dan ook om vooral niet de fruit inname bij type 2 Diabetici te verminderen!*

Fruitariër

Voordeel van fruit is dat er veel vezels inzitten, daardoor verteerd het langzaam en stijgen de insulinespiegels niet zo als bij andere simpele suikers. Fruit bevat natuurlijk erg veel vitamines en mineralen en daarnaast fytochemicaliën, voedingsstoffen waarvan de wetenschap steeds meer positieve eigenschappen voor de gezondheid ontdekt en die bijvoorbeeld gezien worden als belangrijk middel tegen veroudering, maar ook tegen vele vormen van kanker.

Word je dik van fruit?

Het is dus zeer onverstandig geen fruit te eten uit angst daar dik van te worden. Denk je nu echt dat iemand die veel te vet is, dat is geworden omdat hij of ze te veel fruit eet?

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Wesley van der Linde

Digiqole ad

Guido