Vreedzame kerst zonder (biologisch) vlees

 Vreedzame kerst zonder (biologisch) vlees
Digiqole ad

De nieuwjaarswensen van veel mensen staan in het teken van de wereldvrede. Wij verstaan onder vrede naast het welzijn van mensen, ook het welzijn van dieren en hopen dat U minder, of zelfs geen vlees zal eten en deze meeneemt in uw voornemens voor het nieuwe jaar. Mogelijk kunt U dat vreedzame gevoel al laten zien met kerst, doór biologisch of geen vlees te eten.

Bewuste mensen eten geen vlees

Ruim 80 miljard landdieren worden elk jaar gedood voor voedsel, op een manier die niet bepaald vreedzaam is. Vlees bij het kerstdiner zou daarom al helemaal geen zalig kerstgevoel moeten geven. In deze blog proberen we onze vlees liefhebbers zich ervan bewust te maken dat eten van vlees grote gevolgen heeft voor het milieu, klimaatopwarming, voor uw eigen gezondheid,  voor het wereldvoedsel probleem en dierenwelzijn.

7 miljard mensen op deze planeet aarde

We zijn op aarde overbevolkt en het evenwicht tussen mens en natuur is de laatste 100 jaar al zodanig verstoord dat er op aarde veel dier- en plantensoorten aan het uitsterven zijn. Daarnaast moeten nu ook de laatste regenwouden plaats maken voor gewassen voor veevoer of voor het vee dat bestemd is voor de vleesproductie. Zo’n 90 procent van al het ontboste land in de Amazone wordt gebruikt voor veeteelt en ruim 80 miljoen hectare bos is sinds 1978 verwoest.

Honger in de wereld

Per maand sterven er 2.5 miljoen mensen door de honger, waarvan elk uur ongeveer 350 kinderen. 25% Van de kinderen onder de vijf jaar die in ontwikkelingslanden leven, lijdt aan ondervoeding.

Overbevolking

Om de vier dagen komen er ongeveer een miljoen mensen bij op aarde, maar er gaan ook mensen dood en een groot aantal zelfs door een afschuwelijke dood, veroorzaakt door honger en dorst. Door de wereldwijde bevolkingstoename is er ook weer een toename van het aantal vleeseters. Tegenwoordig heeft de toename van vlees consumptie ook te maken met het feit dat mensen in voorheen arm waren, door een aantrekkende economie hun levenstandaard en status vergroten konden vergroten. Vooral vlees wordt gezien als status en  naar Westers model lopen ze de fastfood restaurants ‘plat’ en eten niet 1x vlees per week, maar liefst elke dag.

De oplossing is niet het kappen van de laatste regenwouden

Echter, wereldwijd is er nu al niet voldoende voedsel meer voor iedereen, met als resultaat dat mensen de laatste stukken natuur gebruiken om te kunnen overleven. Honger en dorst kan oorlogen veroorzaken of ervoor zorgen dat er een massale verplaatsing van volkeren gaat plaats vinden naar de laatste plekken op aarde (de laatste plekken met natuur), waar nog wel voldoende water en voedsel te halen is.

De grootste oplossing voor dit probleem is het in de hand houden van de wereldwijde vleesconsumptie. De vlees productie heeft nu heel veel land in het bezit, waar anders ook voedsel verbouwd had kunnen worden voor de mens. Kortom we zouden onszelf, volgende generaties, dieren en arme mensen veel leed kunnen besparen als we onze vleesconsumptie stop zouden zetten. Het zou een grote stap voorwaarts zijn naar een humane wereld, samen met andere zaken zoals investeren in schone energie en het verenigen van landen voor vrede en duurzame oplossingen.

Veel mensen vinden stoppen met vlees lastig

Vlees staat bij de meeste Nederlanders hoog aangeschreven op het menu en niet iedereen is bereid om te minderen of te stoppen met vlees. Toch is het vandaag de dag niet zo heel erg moeilijk om over te schakelen naar plantaardig voedsel. De vleesvervangers lijken namelijk al op vlees, smaken niet slecht en er zijn heel veel soorten groentes en combinaties mogelijk, om een smaakvolle, voedzame en gezonde maaltijd op tafel te kunnen zetten.

Wat is het verschil tussen een vegetariër, pescotarier en veganist?

Een vegetariër eet geen producten van gedode dieren, dus geen vlees, geen vis en ook geen producten zoals gelatine (van huid of beenderen). Mensen die geen vlees, maar wel vis eten, worden soms pescotariër of semi-vegetariërs genoemd. Mensen die geen vlees, vis en dierlijke producten (zoals zuivel, eieren en honing) eten en ook geen dierlijke producten (zoals leer en wol) gebruiken zijn veganisten.

Meer mensen zijn gematigde vleeseters

Vegetariërs of veganisten hebben wetenschappelijk bewezen door hun goede gezondheid dat leven op plantaardig voedsel geen probleem hoeft te zijn voor de groei of gezondheid van de mens. In de regel zijn mensen die geen vlees eten gezonder, gelukkiger en worden zelfs ouder.

Dierlijke eiwitten zijn niet goed voor de gezondheid

Vlees bevat veel dierlijke eiwitten, die niet gezond zijn voor onze gezondheid. Het is bewezen dat er een toename is van hart- en vaatziekten en zelfs kanker bij het dagelijks eten van vlees. Plantaardige eiwitten echter zijn onmisbaar voor een goede gezondheid.

Plantaardige eiwitten kunnen dierlijk eiwitten vervangen

Als je voldoende plantaardige eiwitstoffen eet kun je, zelfs al ben je een topsporter, geheel zonder vlees. De meeste mensen kunnen via plantaardige voeding genoeg eiwitten binnenkrijgen, zeker als ze dit aanvullen met biologische eieren of andere melkproducten (met mate) en soms een ei. (een per week).

Als je er dan toch voor kiest om veganist te zijn en zelfs geen ei meer voor je ontbijt wil nemen, dan moet je wel bewust omgaan met je voeding. Tenslotte wil je geen voedingstekorten oplopen. Let er dan op dat je basisvoeding voldoende gevarieerd is en dat het alle noodzakelijke voedingsmiddelen oplevert.

Vegetarische voeding

Groenten, fruit, volle granen, peulvruchten, vruchten, noten en zaden vormen de basis van een vegetarisch voedingspatroon. Deze ingrediënten kun je dus het beste in meer dan één bereiding verwerken.Maar maak er geen speciaal dieet van, belangrijk is voldoende groente en fruit en de rest gevarieerd en normale porties.

Granen

Bruin volkoren brood, muesli en ontbijtgranen zorgen voor veel eiwitten naast graansoorten als haver, gerst, rogge en tarwe. Ook zilvervliesrijst en maïs zijn eiwitrijk.

Groenten

Zowel rauwe (ongeveer 100 gram), als gekookte (ongeveer 250 gram) groente is gezond en bevat veel eiwitten. Ook in de blue zones waar mensen 100 jaar of ouder worden, wordt voornamelijk plantaardig gegeten. Plantaardig voedsel is niet alleen goed voor de darmbacteriën, er zitten ook bio actieve stoffen in. Naast 12 vitamines en 8 mineralen heeft het zelfs 5000 bioactieve stoffen, waarvan we de meeste niet van kennen, maar wel weten deze nodig zijn voor een goede gezondheid en dat ze zelfs kanker werend zijn.

Aardappelen

Aardappelen zijn ook belangrijk als je geen vlees eet. Zo zijn aardappelen een goede leverancier van zetmeel, dat zorgt voor energie, vezels en vitamine C (gebruik 300 gram per dag).

Fruit

Eet twee keer per dag (biologisch) fruit. Koop als vervanger geen fruitsap uit een pak, maar consumeer alleen versgeperst sap.

Peulvruchten

Peulvruchten (gebruik 100 gram per dag) zijn rijk aan eiwitten en daarnaast bevatten ze complexe koolhydraten en foliumzuur. Bekende peulvruchten zijn sojabonen, erwten, linzen, kikkererwten, bonen etc.

Noten, zaden en pitten

Ongebrande noten en zoutloze (biologische) noten en zaden zijn heel gezond als je er dagelijks twee handjes vol van eet (dus niet te veel). Ze zijn rijk aan energie en voedingsstoffen en zijn daarom erg belangrijk voor vegetariërs.

Zuivel

Melk, yoghurt of andere melk producten geven een vegetariër extra eiwitten. Er wordt voor gewaarschuwd dat ze niet gezond zouden zijn omdat ze groeihormonen bevatten. Het feit dat melk eigenlijk dient om een klein dier snel op te laten groeien zorgt voor deze beweringen. Het klopt dat melk groeihormonen bevat en het klinkt misschien vergezocht, maar melkconsumptie wordt aan kanker gelinkt door de groeibevorderende eigenschap die melk heeft. Het groeihormoon in melk zorgt voor snellere celdeling, dus ook die van kankercellen. Zo zijn er vermoedens dat door het drinken van melk met name prostaat- en eierstokkanker wordt gestimuleerd door groeihormonen. Bijzonder is daarnaast weer dat in de blue zones op aarde, waar mensen oud worden, naast granen, noten en bonen ook wel geiten melk wordt geconsumeerd. Duidelijk is dat we, net zoals met eieren, zeker niet te veel moeten eten tot onderzoek uitwijst wat nu werkelijk waar is.

Eieren

Door het eiwit, ijzer en vitamine A, D, B2, B12 zijn eieren een goede vegetarische keuze. Vooral de B 12 omdat die bijna niet in plantaardige producten zit. vitamine B12 kan wel voorkomen, in gedroogd zeewier en algen. Om de tekorten of eigenlijk de voorraad van B12 aan te vullen in het lichaam ( 3-12 jaar is de voorraad pas op),  zou af en toe een ei, wat vis of melkproduct een goede aanvulling kunnen zijn. Eventueel B12 pillen, maar deze zijn synthetisch.
Biologische eieren bevatten geen landbouwgif of antibiotica en zijn een prima basis voor hoogwaardige eiwitten. Eieren bevatten alle essentiële aminozuren en vitamine. Een ei per week is voldoende, aangezien er nog veel tegenstrijdigheden zijn of eieren echt gezond zijn. Laten we dan maar voorzichtig zijn tot de ware wetenschappers de uitkomst weten.

Plantaardige oliën

Reken per dag op één eetlepel plantaardige oliën. Koop bij voorkeur koud geperste olie. ( olijfolie) Geen bewerkte zonnebloem olie.

Vleesvervangers

In een vegetarisch voedingspatroon nemen vleesvervangers een belangrijke rol in (Eet gevarieerd.

Tofu

Tofu is sojakaas die wordt bereid uit sojabonen, die worden vermalen en met water gemengd tot een melk. Die melk wordt gestremd, zodat de eiwitten samenklonteren en gezeefd kunnen worden.

De eiwitten worden vervolgens samengeperst tot sponsachtige witte blokken, die in stukken gesneden worden. Tofu zelf heeft weinig smaak. Kruiden bieden bij een tofu gerecht de uitkomst.

Seitan

Seitan wordt bereid uit water en tarwebloem. Dit deeg wordt uitgekneed onder stromend water, zodat alle zetmelen wegspoelen en alleen de tarwe-eiwitten of gluten overblijven. Seitan heeft al wat meer smaak dan tofu.

Quorn

Quorn is een eiwit dat geproduceerd wordt door een schimmel. Het heeft weinig smaak, maar kan als vervanger van gehakt worden gebruikt.

Tekorten

Vegetariërs lopen het risico op tekorten aan ijzer, vitamine B12, vitamine D en calcium. In dat geval zijn supplementen aan te raden, of voeding waaraan deze voedingsstoffen zijn toegevoegd. Gezondheidsproblemen veroorzaakt door het eten van vlees.

Hart en vaatziektes

Proteïnen of dierlijke eiwitten verhogen het cholesterol niveau. Bewezen is dat in de landen waar bijna geen vlees wordt gegeten, de bevolking weinig problemen hebben met hart en vaatziektes.

Nieren en lever

Dierlijke eiwitten belasten de nieren en lever wanneer te grote hoeveelheden geconsumeerd worden.

Meer kans op kanker

Met dierlijke eiwitten loop je meer risico om kanker te krijgen. Dierlijke eiwitten verhogen namelijk de aanmaak van de zogenaamde vrije radicalen, de uiterst reactieve moleculen die het ouder worden bespoedigen. Deze stimuleren kanker en ook de aanmaak van slechte hormonen. Bij vrouwen verhogen ze de hoeveelheid oestrogenen die geassocieerd worden met borstkanker. Ook kunnen de microflora in onze darmen veranderen wanneer we teveel eiwitten eten. Vleeseters krijgen vaak een tekort aan vezels en kalium binnen. 95% Van de vleeseters krijgt niet de dagelijks aanbevolen hoeveelheid kalium en vezels binnen.

Juiste verhouding omega 3 en 6

Omega 3 en 6 moet in verhouding staan en kunnen niet aangemaakt worden door het lichaam. Omega 3 komt voor in zeevruchten, walnoten, lijnzaad en sommige sojabonen. Omega 6-vetzuren zitten in landdieren, kip, varkensvlees, rundvlees en meervoudig onverzadigde plantaardige oliën.

Tegenwoordig eten mensen meer voedselproducten met omega 6 waardoor een slechte verhouding tussen de omega 3 en omega 6-vetzuren een veelvoorkomend probleem is. Vroeger was deze onjuiste verhouding een probleem dat voorkwam bij een op vier, vandaag de dag tussen een op 25 en een op 30. De reden dat dit tekort bij veel mensen geen probleem meer is, wordt veroorzaakt door de mogelijkheid van het slikken van omega 3 tabletten.

Beter is eigenlijk om de omega 6 naar beneden te brengen

Bewezen is dat hoe hoger het omega 3 gehalte is, hoe groter de kans wordt op diabetes type 2 en er is zelfs bewijs dat ook het risico op kanker toeneemt. Het doet precies het tegenovergestelde van wat mensen denken. Vroeger dacht men dat visolie goed zou zijn, nu lijkt het nutteloos en worden alleen miljarden verdiend aan iets dat niet werkt.

Erectie stoornissen

Vlees staat vaak voor mannelijkheid. Maar erectie stoornissen zijn niet zo stoer. Als je mannelijk wil zijn moet je plantaardige producten eten. Erectiestoornissen worden veroorzaakt door je dieet. Als je een aandoening aan je kransslagader hebt dan kan je zelf wel nagaan wat het betekent voor je zwellichaam. Bij de penis zitten kleine bloedvaten en die zijn het eerst aan de beurt als het gaat om dichtslippen van vaten.

Obesitas

Bijna de helft van de Nederlanders is te dik. Diëten helpen niet omdat je lichaam een groot signaal van hoger aangeeft, waartegen we niet opgewassen zijn. Diëten schrijven voor dat je weinig koolhydraten, en juist veel eiwitten moet eten. Dit alles met behulp van dure, ingenieuze reclamecampagnes. Van KOOLHYDRAATARME diëten wordt je ziek. Je krijgt vaatziekten, je nieren en lever worden beschadigd, noem maar op. Dat is aangetoond in belangrijke onderzoeken. Je raakt in een ketogene toestand en verliest je eetlust. Je stopt me het denken aan voedsel en je bent eigenlijk ziek. We moeten matigen op enkelvoudige koolhydraten, suiker en witte bloem…dat is verstandig. Een plantaardig dieet kan je helpen af te vallen.

Dokter dokter

Geneesmiddelen helpen je niet om je weer gezond te maken. We gebruiken meer chemicaliën om het evenwicht te herstellen met medicijnen. Daardoor wordt het evenwicht nog meer verstoord. Mensen die lange tijd medicijnen gebruiken, ondervinden hiervan ook vaak de bijwerkingen. De bijwerkingen van medicatie zorgen ervoor dat andere organen in het lichaam worden aangetast. Deze functioneren steeds slechter en hun gezondheid gaat achteruit. Het immuunsysteem verzwakt. Vervolgens wordt ook hiervoor medicatie voorgeschreven. Eigenlijk zou een arts het dieet van de patiënt moeten veranderen in groente en fruit, inplaats van steeds weer pillen voor te schrijven.

Je kunt verwachten dat vaatziekten bij een dieet van plantaardig voedsel zullen stabiliseren. Diabetes type 2 kan zelfs verdwijnen met een plantaardig dieet en bijbehorend gewichtsverlies. Ook ontsteking artritis zal verdwijnen, darmproblemen zullen verdwijnen, van indigestie tot constipatie tot colitis. Alleen de beste arts weet dat medicijnen niet werken en een plantaardig dieet belangrijk is voor een goede gezondheid.

Voedingssupplementen

Aan voedingssupplementen wordt jaarlijks 35 miljard dollar verdiend. In voedsel zitten gezonde stoffen in specifieke en complexe combinaties die we nog niet allemaal begrijpen. Bij supplementen worden enkele stoffen zuiver in een pil gestopt waardoor het lichaam iets binnen krijgt, maar in een verkeerde verhouding en onherkenbaar, waardoor de werking minimaal is.

Beter is het om kleine hoeveelheden via voedsel binnen te krijgen. Tijdelijk kunnen supplementen een tekort aan vitamine oplossen en resultaat boeken. Echter kan een supplement nooit een vervangend middel zijn van groente en fruit en op de lange termijn zal het niks opleveren. Moeder natuur is de beste genezer en fruit en groente zijn de belangrijkste middelen om gezond te blijven en niet ziek te worden. Vitamine B12v is wel belangrijk voor vegetariërs en kan via supplementen worden aangevuld.

Wat is goed

Topsport is beter zonder vlees en met een dieet van plantaardig voedsel. Mensen die kanker hebben kunnen beter zo snel mogelijk overschakelen op plantaardig voedsel en zelfs geheel stoppen met dierlijke eiwitten. Niet dat dit de garantie geeft dat je beter wordt, maar het vergroot wel de kans om beter te worden. Dierlijk voedsel, melk, veel eieren en vlees passen niet bij dit dieet.

Depressies kunnen worden gestopt, net als antidepressiva, wanneer alleen nog plantaardig voedsel gegeten wordt. Vooral als je veel rauwe groentes en fruit eet zal je je merkbaar beter gaan voelen. Niet lang hierna keert ook het geluksgevoel terug.

Vlees eters vormen dus een probleem

Het probleem is dat inmiddels 70% van de landbouwgronden in de wereld, wordt gebruikt voor het kweken van gewassen voor dieren en niet voor mensen. Daarnaast is er ongeveer 20000 liter water, en 12 kilo graan nodig voor nog geen kilo rundvlees. Elk jaar worden er ruim twee miljoen hectaren regenwoud verwoest, zodat er dieren kunnen grazen en voedsel voor ze kan worden verbouwd.

Sinds 1950 is het verbruik van fossiele brandstoffen elk jaar toegenomen

De opwarming op aarde is voornamelijk te danken aan onze consumptie van vlees (zie blog Co2 toename en opwarming aarde). Vergeleken met plantaardig voedsel zijn er bij vlees tien keer zoveel fossiele brandstoffen nodig. Veeteelt produceert 14,5% van de wereldwijde Co2 -emissies, maar ook 53% van de uitstoot van stikstofoxide en 44% aan methaangas dat in de atmosfeer vrijkomt.

Gooi het er met de pap lepel in

Begin zo jong mogelijk kinderen te leren dat vegetarisch gezond en lekker is. Gekookte groente is goed te pureren en kan met de paplepel aan onze peuters gegeven worden. Ook kinderen kan je leren dat vegetarische burger met sla en tomaat net zo lekker is, nu het lijkt het op een echte burger. Gebruik vooral groentes die mooie kleuren hebben als oranje (wortel) , rood ( tomaten) en groen (augurk) om alles extra lekker te laten lijken.

Een kleine verandering maakt een groot verschil

Biologisch vlees is beter voor het welzijn van dieren en deze beesten krijgen gras of hooi en geen genetisch gemanipuleerde soja of maïs. Daarnaast hebben deze dieren ook steeds stress als ze afgevoerd worden naar de slachterijen. Emoties bij dieren herkennen mensen vaak niet, maar ze voelen pijn, angst en kunnen boos en verdrietig zijn.

Is vis dan een goede vervanger van vlees?

Ruim 90% van alle grote vissen is al verdwenen. 80% van de commerciële visserij is overbevist of uitgeput. Men gaat steeds verder van de kust om nog voldoende vis te kunnen vangen, maar men moet ook steeds dieper vissen. Dit zorgt voor een nog grotere bijvangst, waarbij nog meer vissen dood gaan. Vissen sterven bij de vangst een meest afschuwelijke dood. Ze kennen wel degelijk angst, pijn en stress maar zijn niet door de wet beschermd.

Zelfs de huidige duurzaamheid keurmerken als ASC en MSC schenken weinig aandacht aan het dierenwelzijn. Bij de biologische kweekvis worden wel eisen gesteld aan het dieren welzijn en de methode waarmee de vis moet worden gedood. Vis eten is dus eigenlijk vaak ook geen optie meer en ook de viseters moeten overschakelen naar plantaardig voedsel (Zie onze blogposts over vis).

Er is dus geen excuus meer om je vleesconsumptie voort te zetten, na afwegen van alle genoemde nadelen. Iedereen die zich hiervan bewust is moet voor zich zelf het besluit nemen nu het nog kan. Leef je leven, leef bewust. Fijne feestdagen, gelukkig nieuwjaar!

Digiqole ad

Guido