Voedingsvezels verminderen het risico op hart- en vaatziekten

Voedingsvezels verminderen het risico op hart- en vaatziekten

Om gezond te blijven hebben we elke dag ongeveer 35 -40 gram vezels nodig. Maar 1/4 van de Nederlandse bevolking voldoet aan deze richtlijn. Omdat de meeste mensen te weinig vezels binnen krijgen, lopen ze daardoor meer risico op het krijgen van verstopping van de darmen. Het is zelfs aangetoond dat het binnenkrijgen van voldoende vezels een beschermend effect heeft op het krijgen van darmkanker. Vezels zorgen ook voor een langdurig verzadigd gevoel waardoor je minder snel weer trek krijgt. Zo zul je je na het eten van een volkorenbrood, minder snel honger krijgen in vergelijking met dezelfde hoeveelheid witten brood.

Welke producten bevatten veel voedingsvezels

Volkorenbrood: bevat de volledige graankorrel en is inclusief het kaf en het vlies waar de extra vezels in zitten. Bruinbrood wordt niet gemaakt van volkorenmeel en bevat daardoor de helft minder vezels.

Zilvervliesrijst: in zilvervliesrijst zit in tegenstelling van witte rijst het vlies van de rijst nog om de rijstkorrel. Juist dit vlies bevat de meeste vezels en bovendien meer vitaminen en mineralen.

Groente en fruit: Per dag moet je minimaal 250 gram groente en twee stuks fruit eten om gezond te blijven. Het helpt je ook een heel eind op weg om voldoende vezels binnen te krijgen. Je hebt vast wel eens iemand horen zeggen dat een banaan zorgt voor ‘verstopping’, maar dat is echter niet waar  omdat een banaan rijk aan fermenteerbare vezels die de darmfunctie juist stimuleren. Een appel bevat ook veel vezels maar appelsap daarentegen bevatten geen vezels. Dit komt omdat de vezels achter blijven bij het persen van het sap achter blijven in het pers apparaat. Het wordt helemaal bijzonder als je bedenkt dat er voor het glas appelsap bijna drie appels nodig zijn. Appelsap drinken betekent veel suiker binnenkrijgen en geen vezels.

Pasta: witte gries, volkoren spelt en haver zijn de verschillende haversoorten die gebruikt worden om pasta te fabriceren. Witte pasta is niet ongezond en wordt gemaakt van witte gries korrel. Volkorenpasta wordt gemaakt van volkoren tarwegries. Volkorenpasta krijgt hierdoor een donkerdere kleur, een iets andere smaak en bevat maar liefst vier keer zo veel vezels.

Peulvruchten: witte, bruine of zwarte bonen, kidneybonen, linzen, en kikkererwten bevatten veel vezels. Ze zijn ook goede vleesvervangers.

Noten: Elke dag een handje ongezouten noten is goed voor de gezondheid. Ze bevatten vezels en gezonde vetten. Drink voldoende water daarbij. Vezels binden vocht en houden zo de ontlasting soepel. Het is altijd belangrijk dat je ook hiervoor voldoende water drinkt.

Gerelateerde artikelen