Vers gezonder dan ingevroren of geconserveerd groente?

Vers gezonder dan ingevroren of geconserveerd groente?

Is vers gezonder dan ingevroren of geconserveerd voedsel? Mensen die voldoende groente en fruit eten hebben een kleiner risico op welvaartsziekten als diabetes, kanker of hart- en vaatziekten. Het heeft o.a. te maken met de gezonde vitaminen die krachtige antioxidanten vormen en de vrije radicalen tegengaan.  Groente en fruit uit blik of pot en diepvriesgroente bevatten bijna evenveel voedingsstoffen.Toch hangt het voor een deel af in hoeverre deze geconserveerde groente en fruit zijn doorgekookt. Indien je verse groente stoomt of niet te lang doorkookt, is het zeker gezonder dan de doorgekookte groente die geconserveerd is. Groente en fruit dat gelijk na de oogst worden ingevroren, hebben een vergelijkbaar hoeveelheid gezonde voedingstoffen en soms zelfs meer, dan groente en fruit dat te lang wordt bewaard.

Bewaren van groente en fruit

Vers van het land is het gezondst, omdat hier meer voedingsstoffen en vitamine inzitten dan verse groente en fruit die voor langere periode worden bewaard of opgeslagen. Na de oogst duurt het een of twee dagen, voordat ze in de supermarkt komen te liggen en dan wordt het vaak door de consument opnieuw bewaard in de koelkast, waardoor belangrijke voedingstoffen en vitamine verloren gaan. Hierdoor is vers niet altijd VERS en hoe eerder je de groente en fruit opeet, hoe gezonder. Groente en fruit dat na de oogst gelijk geconserveerd wordt of ingevroren, behouden vaak nog beter de belangrijke voedingstoffen als groente en fruit dat te lang bewaard wordt. Voedsel geconserveerd in glas of blik, hebben wel vaak het nadeel dat er vaak teveel zout en suiker aan toe wordt gevoegd. Ondanks de voedingstoffen gespaard zijn gebleven, wordt het hierdoor toch minder gezond product. Vooral ingeblikt fruit staat vaak op siroop en bevat hierdoor veel te veel ongezonde bewerkte suikers die ons ziek kunnen maken. Ook zitten er in geconserveerd voedsel ook E-nummers, geur, kleur en houdbaarheid stoffen.

groente

Onze gezondheid is onbetaalbaar

Indien wij als consument ons laten ‘foppen’, omdat bewerkt voedsel vaak goedkoop is, gemakkelijk te bereiden is en lekker smaakt…dan spelen we met onze gezondheid. Zo zien we dan ook dat steeds meer mensen te dik zijn of last hebben van obesitas. Sinds in de laatste 50 jaar de landbouwrevolutie en opkomst van de voedselindustrie op gang zijn gekomen, is er ook een duidelijke toename van te dikke mensen en een toename van welvaartsziekten te zien.

Biologisch voedsel beter maar duurder

Biologisch voedsel is in de regel wel duurder dan gangbaar voedsel, maar heeft veel voordelen ten aanzien van dierenwelzijn en milieu en bevat meer mineralen en vitamine en minder of geen gifstoffen. Uiteindelijk is gangbaar voedsel niet goedkoper, daar je gezondheid, het milieu en de natuur onbetaalbaar zijn.

Ons advies

Wij van Groen Nieuws adviseren zo veel mogelijk biologisch te eten en zo min mogelijk vlees te consumeren. Daarnaast zijn voldoende verse groente en fruit cruciaal. Eet zo min mogelijk bewerkt voedsel met bewerkte suikers en vetten. Ga voor vers of diepvries en wees voorzichtig met geconserveerd voedsel. Leef je leven, leef bewust!

Gerelateerde artikelen