Lichaam vergiftiging en ontgiften en? 20 handige tips voor thuis

 Lichaam vergiftiging en ontgiften en? 20 handige tips voor thuis
Digiqole ad
Een stof is giftig als het de normale werking van het menselijk lichaam verstoort. Bijna iedereen kan wel een of meer van zulke stoffen opnoemen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan arseen (zit in veel insecticiden), maar ook bijvoorbeeld aan het gif van een wesp of slang. Veel mensen zullen aan dit soort stoffen niet dood gaan.
De meeste doden vallen door stoffen die je niet ziet of ruikt
In het algemeen worden stoffen die al in een kleine hoeveelheid gezondheidsschade tot gevolg hebben giftig genoemd. Arseen is in kleine hoeveelheden al dodelijk (het tast het spijsverteringskanaal aan), terwijl bijvoorbeeld keukenzout in kleine hoeveelheden door iedereen geconsumeerd wordt, maar in grote hoeveelheid ook dodelijk is. Vanwege de grote hoeveelheid die nodig is om zout als een dodelijke middel te beschouwen wordt zout niet giftig genoemd.
Hoe komt het ons lichaam binnen

De ademhaling is de belangrijkste route waardoor een stof het lichaam binnenkomt. Een mens ademt normaal 1250 liter lucht per uur in. Dat is meer dan een kubieke meter per uur. Met deze lucht worden ook gassen, dampen en stofdeeltjes ingeademd. Deze komen alle in de longen.

Stoffen als chloor en fosgeen richten al in de longen schade aan. Gassen (zoals chloorgas en koolmonoxide) verspreiden zich altijd makkelijk in de lucht. Bij een vloeistof (zoals aceton en ether) bepaalt de dampspanning de vluchtigheid. Hoe hoger de dampspanning, hoe vluchtiger de stof is. Hoe vluchtiger de vloeistof, hoe meer damp wordt ingeademd.

Vaste stoffen (zoals zouten van metalen of asbest

moeten een fijne verdeling hebben om zich te kunnen verspreiden in de lucht. Kleine stofdeeltjes en vezels kunnen bij het inademen in de neus en de luchtpijp terechtkomen. Trilhaartjes vangen de grotere deeltjes op. Door hoesten komen ze in de mond, waarna ze worden ingeslikt. Alleen de kleinste deeltjes komen in de longen terecht. Daar kunnen ze longaandoeningen veroorzaken, of ze lossen op in het longvocht en worden zo opgenomen in het bloed. Een andere opnameroute is via de huid. Een vloeistof die op de huid komt, kan de huid ontvetten of irritatie tot zelfs brandwonden toe veroorzaken. Ook kan de vloeistof oplossen in de vetlaag van de huid, en zo in het bloed terechtkomen. Veel oplosmiddelen hebben deze eigenschap. Ook dampen en gassen (benzeen en blauwzuurgas) kunnen door de huid heen dringen. Bij de genoemde stoffen is de opname door de huid van dezelfde orde als die door de gewone ademhaling. Als de huid beschadigd of ontvet is, kan een stof makkelijker door de huid worden opgenomen. Ook kan op de beschadigde huid makkelijker een contacteczeem ontstaan.

De derde opnameroute loopt via het maag darm kanaal. Anders dan bij opname via de huid en de ademhaling hebben werknemers zelf grote invloed op de opname van stoffen via de mond door bijvoorbeeld vieze handen. Bij het werken met gevaarlijke stoffen umogen zij niet eten, drinken of roken. Bij pauzes moeten de handen worden gewassen, om te voorkomen dat blootstelling aan een stof alsnog plaatsvindt tijdens het eten en drinken.

Hieronder staan een paar stappen waar je in je eigen tempo mee kunt beginnen:

1. Drink water

Zet overal waar een kraan is een glas neer. Zodra je het glas ziet, vul het en drink het leeg. Maak er de gewoonte van om bij bepaalde routines van de dag een glas water te drinken. Bijvoorbeeld vlak nadat je bent opgestaan, als je naar het toilet gaat op je werk, als je gaat koken. Drink bij voorkeur geen water uit plastic containers. De gifstoffen in deze containers lekken in het water.

2. Gebruik zuiveringszout en azijn als schoonmaakmiddel

Reguliere schoonmaakmiddelen zitten vol giftige stoffen, die vrijkomen tijdens het schoonmaken. Zuiveringszout en azijn zijn niet giftig en perfect te gebruiken voor allerlei schoonmaakklussen. Het is goedkoop en te verkrijgen bij de apotheek of drogist.

3. Plan wat je gaat eten, en maak het zelf

Door ons drukke rooster en de vele mogelijkheden om snacks te kopen, slaan we heerlijke en gezonde voeding snel over. Als je er steeds meer de gewoonte van maakt om wat eerder te bedenken wat je gaat eten, en dit zelf bereidt en inpakt, wordt het makkelijker de verleiding te weerstaan van kant en klaar eten te halen.

4. Ga naar de sauna

Als je al naar de sportschool of yoga gaat, maak dan gebruik van de sauna. De hitte doodt vele ziektekiemen en bacteriën op je lichaam. Een Turks stoombad doodt bovendien de bacteriën op je huid en opent je poriën, zodat giftige stoffen je lichaam kunnen verlaten.

5. Stop met roken

Dit zou al overbodig moeten zijn, maar ik herhaal het toch. De rook van sigaretten zit vol met schadelijke chemische stoffen, niet alleen van de tabak, maar ook toegevoegde chemicaliën en bijproducten die vrijkomen bij het verbrandingsproces.

6. Eet biologisch

Pesticiden vormen het merendeel van de giftige stoffen in ons lichaam. Het is belangrijk om biologisch vlees te eten, omdat de gifstoffen in de lichamen van dieren en de meeste omgevingsgifstoffen in vet oplosbaar zijn. Fruit en groente met het hoogste gehalte aan gifstoffen zijn perziken, appels, paprika’s, bleekselderij en nectarines. Uien, avocado’s, mais, ananas en mango bevatten de minste bestrijdingsmiddelen.

7. Verwarm of bewaar geen voedsel in plastic

Het meest ongezonde is wel het verwarmen in plastic in de magnetron. Des te flexibeler het plastic, des te meer gifstoffen, waarbij plastic folie het ergste is. Dit geldt ook voor de wegwerpbekers waar je koffie uit drinkt. Ook bevatten blikken voedsel van binnen een plastic laag om het voedsel niet tegen het metaal te laten komen. Deze plastic laag lekt ook gifstoffen in het voedsel.

8. Vermijd voedsel met een hoog gehalte aan kwik

Vis bevat veel kwik. Vermijd het eten van tonijn, makreel, zwaardvis, baars, kabeljauw en haai, aangezien deze vissoorten het hoogste gehalte aan kwik bevatten. Ook voedingsmiddelen waar maissiroop in zit scoren hoog op kwikmeter. Als iets zoet is en je kunt het in de winkel kopen, kun je er gerust van uitgaan dat er maissiroop in verwerkt is.

9. Neem veel planten in huis

Hoe gek het ook klinkt, de lucht in je huis is vaak meer vervuild dan de lucht buiten. Binnenplanten filteren en reinigen de lucht en geven je wat extra zuurstof!

10. Gebruik geen kunstmatige zoetstoffen, kleurstoffen, smaakstoffen en conserveringsmiddelen

Er is steeds meer bekend over de effecten die deze kunstmatige stoffen op je lichaam hebben, in enkele landen mogen sommige stoffen zelfs niet meer gebruikt worden. Zoetstoffen zoals aspartaam en de smaakversterker E621 zijn hulpstoffen die zeer discutabel zijn. Maak er een gewoonte van de ingrediëntenlijst van voedingsmiddelen te lezen, je zult versteld staan van alle schadelijke stoffen die toegevoegd worden. Op internet kun je opzoeken welke stoffen je absoluut moet vermijden.

11. Vermijd de stomerij

Een stof die gebruikt wordt bij het chemisch reinigen, Perchloroethyleen, staat bekend als een kankerverwekkende stof. “Milieuvriendelijke” stomerijen gebruiken een alternatief, DF-2000, wat iets minder schadelijk is. Het is beter gewoon nat te wassen.

12. Deze voedingsmiddelen helpen bij het ontgiften
  • Broccoli ontgift de lever en bestrijdt kankerverwekkende stoffen
  • Citroen ontgift en reinigt het darmkanaal en brengt de zuurtegraad in balans
  • Koriander ontgift en vermindert het kwik in je lichaam
  • Pruimen reinigen je darmen en voorkomt constipatie
  • Knoflook en ui stimuleren de lever om reinigende enzymen te produceren
  • Groene thee zit vol antioxidanten die je leverfunctie op peil houden en spoelt giftige resten uit je lichaam
  • Zaden en noten zijn makkelijk te verteren, eet regelmatig lijnzaad, pompoenzaad, amandelen, walnoten, sesamzaad en zonnebloempitten. Vermijd echter pasta’s gemaakt van noten, zoals pindakaas.
  • Omega-3 vetten zoals in avocado, eerste persing olijfolie en lijnzaadolie geven een olielaagje aan de darmen. Dit laagje neemt giftige stoffen op die dan het lichaam verlaten.
  • Artisjokken verhogen de galproductie, reinigen en beschermen de lever en hebben een reinigend effect op de nieren.
  • Spirulina is een natuurlijke multivitamine, met een ontgiftende en stimulerende werking op het gehele lichaam.
  • Bosbessen zijn een weldaad voor je darmen en hersens, en bevatten veel antioxidanten.

En heb je eenmaal de smaak te pakken, dan hier wat stappen voor de echte detox doorzetter, je kunt dit een paar dagen proberen of langer, zo lang je je er goed bij voelt:

13. Drink geen of minder alcohol en cafeïne

Stop met alcohol, koffie, thee en andere dranken met cafeïne. Is dit te moeilijk, houd het dan bij een of twee kopjes per dag. Probeer alternatieven te drinken, zoals versgeperst vruchtensap, smoothies, tarwegras, gemberthee en kokosmelk.

14. Stop met suiker en witte meelproducten, zoals brood en pasta

Het elimineren van suiker en witte koolhydraten uit je dieet is de snelste manier om overtollig vet te verliezen en je energie te verhogen. Als je bloedsuikerspiegel uit balans is, kan dat dips en zelfs depressies veroorzaken.

15. Stop met het eten van vlees en bewerkte voeding

Eet alleen voedsel waar geen ingrediëntenlijst op zit, zoals fruit, groente en noten. Vermijd voeding dat door allerlei verwerkingsprocessen is gegaan en waar van alles aan toegevoegd is.

16. Eet zoveel mogelijk vezels (fruit en groente)

Door veel vezels te eten, maak je het makkelijker voor je lichaam om opgebouwde afvalstoffen in de darmen te verwijderen.
Vezels helpen allerlei aandoeningen te voorkomen zoals darmkanker, hart-en vaatziekten, en ouderdomsdiabetes. Verhoog je inname van vezels geleidelijk zodat je lichaam kan wennen. Door elke dag wat meer groente en fruit te eten, kun je al veel bereiken.

17. Doe aan yoga en meditatie, en slaap acht uur per dag

Vind de ideale balans tussen rust en beweging, en zorg dat je van beide genoeg krijgt. Concentreer je een aantal keer per dag op je ademhaling, en adem vanuit je buik door je neus. Door te mediteren, geef je jezelf een pauze van de constante gedachtestroom die stress kan geven en je uit het hier en nu haalt. Oordeel niet over jezelf als het niet lukt om lang te mediteren of bepaalde yoga oefeningen te doen.

18. Kijk geen of nauwelijks tv, beperk het gebruik van internet en je mobiel

Een beeldscherm geeft straling en maakt je eerder moe dan dat je echt ontspant. Natuurlijk is het prima om eens wat te kijken of online te doen, maar probeer eens een tijd zonder, en voel wat het met je doet. Heb aandacht voor het moment, de dingen en personen om je heen. Ontdek waar je allemaal aan toekomt als je niet continue zit te staren naar een beeldscherm.

19. Stop met roddelen

Slecht spreken over anderen of hun privé-zaken bespreken met anderen doet af aan je integriteit. Ook verlies je hierdoor veel energie aan negativiteit. Het kan zelfs een verslaving zijn en een manier om je eigen problemen te compenseren. Roddelen trekt als een gif door gemeenschappen heen, en verstoort vele relaties.

20. Zie vaak de humor in van situaties en lach zo vaak als het kan

Relativeer, en neem jezelf niet te serieus. Er zijn meer waarheden en door humor zet je de dingen op hun. Je hoeft niet je hele leven om te gooien. Als je begint met een stap elke week, zullen de effecten genoeg motivatie geven om de andere tips te proberen. Succes!

Digiqole ad

Guido