Suiker verstopt in vruchtensappen

Digiqole ad
Suiker verstopt in vruchten sappen en frisdranken

zorgen voor over gewicht en diabetes in het ergste geval. Vooral mensen met obesitas hebben een verhoogde kans om suiker patiënt te worden. In Nederland hebben al meer dan 1 miljoen mensen diabetes en deze ziekte neemt nog hand over hand toe en wordt in de toekomst alleen nog maar erger.

Sigaretten reclame

mag niet meer gelukkig maar onze Coca Cola reclame filmpjes worden nog steeds toegelaten door de regering. Beiden maken ze ons leven kapot en zijn rondom schadelijk voor de gezondheid. Biologisch.website willen in dit blog opnieuw de aandacht vestigen dat het gebruik van suiker ongezond is en verpakt zit in heel veel ( bewerkte ) voedsel. Ook hier moet je vooral oppassen dat de vele kleintjes geen grote vormen…..hoe meer …hoe schadelijker.

Een verstopte suiker vooral te vinden in frisdrank

Zo is frisdrank ronduit schadelijk voor onze gezondheid omdat het maar liefs zes suikerklontjes per glas bevat: een glaasje fris is puur vloeibaar snoepgoed. Hoe schadelijk is dat voor je gezondheid? Heel schadelijk, blijkt uit een inmiddels flinke stapel onderzoeken. En dan hebben we het niet alleen over tandbederf en overgewicht, maar ook over diabetes type 2 en erectiestoornissen. Kijk zelf maar:

De voedingsindustrie heeft liever niet dat we de gevaren van frisdranken boordevol suikers als ongezond bestempelen.

Kinderen krijgen dagelijks 12 suikerklontjes

Binnen via fris en andere zoete drankjes. Gemiddeld eet en drinkt een Nederlander 40 kilo suiker per jaar: kristalsuiker, maar ook bijvoorbeeld vruchtensuiker en melksuiker. Kijk je naar kinderen, dan loopt dit zelfs op tot 50 kilo, waarvan ongeveer de helft kristalsuiker is. Als je even nadenkt, betekent dit dat een gemiddelde 8-jarige meer dan zijn of haar eigen gewicht aan suikers binnenkrijgt!

Ook elk pondje suiker gaat door het mondje: de helft van de kinderen in Nederland drinkt meer dan een halve liter gesuikerde drankjes per dag.

Nederland is zelfs Europees campioen ls het gaat om de consumptie van zoete drankjes.

Eén glas zoete drank per dag verhoogt het risico op obesitas voor kinderen al met 60 procent. Studies die gefinancierd worden door de voedingsindustrie, komen in 80 procent van de gevallen tot de conclusie dat er géén verband is tussen de consumptie van suikerhoudende drankjes en gewichtstoename. Yeah, right! Onafhankelijk gefinancierde studies bewijzen het tegendeel: suikerhoudende dranken veroorzaken wel degelijk obesitas.

Als je volwassen bent en elke dag suikerhoudende (fris)dranken drinkt, loop je 27 procent meer kans op overgewicht of obesitas dan als je dat niet doet. Voor kinderen is dat risico nog veel groter: meer dan het dubbele (60 procent) volgens onderzoekers van het Children’s Hospital Boston.

Een of meerdere glazen suikerhoudende frisdrank per dag verhoogt het risico op diabetes type 2 met 26 procent. Wie dagelijks één of twee glazen suikerhoudende frisdrank drinkt, verhoogt niet alleen het risico op overgewicht en obesitas, maar ook de kans op diabetes type 2. De kans dat je dit krijgt is maar liefst 26 procent groter dan als je niet kiest voor zoete drankjes. Wetenschappers van de Harvard School of Public Health toonden deze relatie tussen fris en diabetes aan in een onderzoek 2010).

Steeds meer mensen lijden aan diabetes

Al meer dan 1 miljoen Nederlanders hebben diabetes en elke week komen daar duizend nieuwe patiënten bij! Negen op de tien mensen met diabetes lijden aan de voeding gerelateerde vorm: diabetes type

Ongeveer de helft van de mannen met diabetes krijgt te maken met erectieproblemen. Erectiestoornissen zijn vaak een gevolg van diabetes, omdat de ziekte zenuwen en bloedvaten beschadigt. Volgens de American Diabetes Association lijdt grofweg de helft van de mannelijke diabetespatiënten aan erectiestoornissen.

Suiker en zuren in frisdrank veroorzaken tandbederf

Tanderosie komt volgens tandartsen meestal door het drinken van cola, Fanta, Sprite & Co. Veel kindergebitjes, maar ook de tanden van volwassenen, hebben ernstig te lijden onder de zuren en suikers in frisdranken.

Frisdranken

Zijn vaak extreem zuur, soms zelfs niet veel minder zuur dan maagzuur. Maar die zuurgraad wordt gemaskeerd door een enorme lading suiker of zoetstoffen. En juist die combinatie is funest voor je gebit.

Jaarlijks ondergaan 1.700 diabetespatiënten een of meer amputaties.
Diabetes is een belangrijk oorzaak van amputaties: in Nederland leidt de ziekte naar schatting tot 1.7000 aputaties per jaar. Mensen met diabetes voelen minder snel pijn en krijgen daardoor makkelijker wondjes aan benen en voeten. Doordat ook de doorbloeding minder is als je diabetes hebt, genezen deze wondjes slechter en kunnen ze chronisch worden. Dit leidt uiteindelijk jaarlijks bij veel mensen tot amputatie van een voet of been.

Stop ook met het drinken van vruchtensap uit een pak dat ook slecht voor de gezondheid.

Vruchtensappen zijn gemaakt van fruit. Sap bevat veel suiker en dus energie (calorieën). Het drinken van veel vruchtensap vergroot de kans op overgewicht en diabetes type 2. Bovendien bevatten vruchtensappen zuren die het gebit aan kunnen tasten.

Vruchtensappen

bevatten veel vruchtensuiker (fructose). In sappen zit net zoveel suiker als in frisdrank. In 1 glas appelsap of sinaasappelsap zitten bijvoorbeeld zo’n 7 suikerklontjes, wat neerkomt op ongeveer 110 kilocalorieën. Bij het drinken van vruchtensappen voel je bovendien pas veel later dat je vol zit dan bij het eten van een stuk fruit. Als je sap drinkt krijg je dus ongemerkt calorieën binnen. Zo neemt het risico op overgewicht toe.

Geraffineerde suiker

Heel grof genomen kun je een onderscheid maken tussen suikers die van nature voorkomen in voedsel enerzijds en anderzijds geraffineerde suiker. Geraffineerde suiker vermijden wij, natuurlijke suikers niet. Ik zal dit verderop nog wat nuanceren.

Suikerbiet Suikerbiet

Kristalsuiker wordt meestal gewonnen uit suikerbieten en uit suikerriet. Het sap daaruit wordt ‘gezuiverd’: alle vitamines en mineralen die zich in de substantie bevinden worden eruit gefilterd, tot er alleen nog zuivere suiker (sacharose/sucrose) overblijft. Dat wordt vervolgens verkocht als de suiker die wij kennen, maar ook in fabrieken in heel veel van ons voedsel verwerkt.

Om verschillende redenen is die suiker niet goed voor je, daarover vertellen we later meer. Een daarvan is dat je lichaam die natuurlijke ‘onzuiverheden’, de mineralen en vitamines in de suikerplanten, nodig heeft om de suiker goed te verwerken. Als die ontbreken in de suiker, worden ze aan je eigen lichaam onttrokken bij de vertering. Je raakt dus waardevolle bouwstoffen onnodig kwijt.

Natuurlijke suiker

Van nature komt suiker in veel planten voor: vruchten bevatten veel natuurlijke suikers en ook in groenten komen natuurlijke suikers voor. Daarmee is helemaal niets mis, ze zijn juist heel gezond voor je lichaam. Daarom eten wij ook volop fruit en groente, natuurlijk ook goed vanwege de vele vitamines, vezels etc.

De suikers in fruit hebben zelfs een zuiverende werking op je spijsverteringskanaal, mits je fruit los van ander voedsel en op een lege maag eet.

Vuistregel: geen toegevoegde suikervormen

Dat wil zeggen: niet door ons met de hand toegevoegd (dus geen tafelsuiker, poedersuiker, basterdsuiker enz.) en niet door de fabriek of voedselproducent toegevoegd. Dat betekent onvermijdelijk: etiketten lezen.

Suiker

kent allerlei gedaantes op het etiket in de winkel, dat is dus iets om te leren herkennen. Voor het gemak maar even een lijstje met benamingen van toegevoegde suiker die wij herkennen op ingrediëntenlijstjes en voor ons betekenen dat wij het product niet kopen:

– Suiker
– Kristalsuiker
– Basterdsuiker
– Kandij(-suiker)
– Geleisuiker
– Vanillesuiker
– Glucosestroop
– Fructosestroop
– Glucose-fructosestroop
– Dextrose
– Druivensuiker
– Sacharose
– Sucrose
– Melasse(-stroop)
– Invertsuiker
– Rietsuiker

Loop door de supermarkt een lees wat etiketten aan achterkant!

Je zult versteld staan welke producten allemaal toegevoegde suiker bevatten! Kijk vooral ook in de gangen zonder koekjes en snoepjes en huiver…! Ook suiker vervangers de zogenaamde light producten zijn ongezond en hierover hebben we al eerder een blog over geschreven. Leef je leven, leef gezond en gelukkig, door bewust geraffineerde suiker zo veel mogelijk te mijden.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Wesley van der Linde

Digiqole ad

Guido