Stress, vermoeidheid en gapen

Digiqole ad
Zuurstof

is onmisbaar voor mensen. We kunnen maar enkele minuten zonder zuurstof. Daarna vindt er onherstelbare beschadiging plaats in de hersenen. Zuurstof zit in de lucht en komt via de ademhaling ons lichaam binnen, in de longen. Via de longen komt de zuurstof in het bloed terecht. Het bloed brengt de zuurstof naar de organen en weefsels die de zuurstof nodig hebben, bijvoorbeeld de spieren en de hersenen. Het koolzuur wordt via de ademhaling weer uitge- ademd, waardoor er een evenwicht blijft bestaan.

Waarom ademen we?

Elke keer als we ademhalen, halen onze longen zuurstof uit de lucht en geven dit door aan het bloed. Elke cel in het lichaam heeft zuurstof nodig om energie te produceren. Als je hard rent, adem je sneller. Dat komt doordat je spiercellen meer zuurstof verbranden dan normaal omdat ze harder werken. Waarom is CO2 zo belangrijk voor het goed functioneren van het lichaam?

1- Meer zuurstof naar de cellen

Zuurstof is bijna onoplosbaar in het bloed en daarom wordt ongeveer 98% van het zuurstof verbonden aan hemoglobine (rode bloedlichaampjes) om vervoerd te kunnen worden door het bloed. Het daarna loslaten van het zuurstof van de hemoglobine kan alleen als er genoeg CO2 in de buurt is. Als de CO2 concentratie in het bloed niet hoog genoeg is, zal het zuurstof niet worden losgelaten en zullen de cellen, het weefsel, de spieren, de organen en de hersenen niet genoeg zuurstof krijgen. Dit principe staat bekend onder het Borh effect. Dus door meer te ademen dan noodzakelijk wordt er niet meer zuurstof opgenomen door de cellen maar juist minder.

2- Koolstofdioxide ontspant glad spierweefsel

Glad spierweefsel bevindt zich rond de luchtpijp, aderen, darmen en blaas.
Voorbeeld; Te weinig CO2 in het bloed verkrampt de aderen en vermindert de stroom van bloed naar de hersenen. In andere woorden; de toevoer van zuurstof vermindert bij teveel ademhalen. Het is geen toeval dat vermoeidheid, wazigheid, nervositeit en slechte concentratie enz. kunnen optreden bij hypeventilatie.

3- Hyperventilatie stimuleert allergische reacties

Het histamine niveau in het bloed stijgt bij chronische hyperventilatie. Histamine is een stof die wordt afgescheiden wanneer het lichaam wordt bloedgesteld aan allergenen. Als het histamine niveau hoger is dan normal dan reageert het lichaam extra gevoelig. Histamine bevordert zwellingen en irritaties.

4- Zuurtegraad van het bloed

Hyperventilatie brengt de zuurtegraad van het bloed uit balans waardoor het lichaam allerlei maniertjes verzint om de balans weer op orde te krijgen. Hierdoor wordt het evenwicht in o.a de hormoon huishouding en mineralen in het lichaam weer verstoord.

Waarom gapen we?

Als we moe of verveeld zijn, word onze ademhaling vaak laag en krijgt ons bloed daarom minder zuurstof. Door te gapen halen we diep adem en worden onze longen gevuld zodat we weer extra zuurstof krijgen. Door onze mond ver open te trekken wordt er ook meer bloed door de bloedvaten in onze nek naar de hersenen gepompt en worden we weer alerter. Gapen is een voorbeeld van een reflex – iets waar we meestal niets aan kunnen doen – hoewel je wel kunt stoppen met gapen door diep adem te halen.

Waarom moeten we hoesten en niezen?

De buizen in je longen maken zichzelf schoon door een kleverige vloeistof te produceren, die we slijm noemen. Soms maken ze meer dan normaal om bacillen of stof te vangen. Als je hoest, duwen je borstspieren dit extra slijm omhoog. Door te niezen raak je de bacillen en het stof in je neus kwijt. De spieren geven een stevige duw en de lucht schiet naar buiten met meer dan 160 kilometer per uur!
Stress en zuurstof

Stress en vermoeidheid

maakt dat je sneller en oppervlakkiger ademhaalt. Je krijgt te weinig zuurstof binnen doordat je niet goed inadem. Dit leidt tot lichamelijke klachten als duizeligheid, slechte concentratie, pijnlijke spieren, gejaagdheid, vermoeidheid. Ook het leefpatroon van gestreste mensen houdt zuurstofgebrek in stand en daarmee de klachten.

Gejaagde stressers gunnen zich vaak geen tijd om naar buiten te gaan en te bewegen. Ze zetten zichzelf onder druk om eerst de klussen thuis en op kantoor af te maken. Door de jachtigheid blijft de ademhaling ondiep. In gebouwen is minder zuurstof aanwezig dan buiten. Dit geeft (extra) stress.

Vermoeide stressers blijven liever op de bank hangen

Weinig bewegen verslechtert de ademhaling. In gebouwen is minder zuurstof aanwezig. Dit geeft (extra) stress.

Gestreste mensen gunnen zich vaak geen tijd

Hun huis of werkruimte op te ruimen en te luchten. Het wordt stoffiger, er komt minder zuurstof in de lucht. Vooral de slaapkamer luchten is belangrijk. Daarbij is het zien van de rommel, zeker als je de dag begint, een voortdurende bron van stress.

Een van de eenvoudigste manieren om stress te verminderen is zorgen dat je meer zuurstof binnenkrijgt.

Dit doe je door:

– voor meer zuurstof in je leefomgeving te zorgen,
– veel naar buiten te gaan,
– meer te bewegen,
– bewuster dieper te ademen (oefeningen uit bijvoorbeeld yoga kunnen je hierbij helpen).

Wat je kan doen zonder hulp van buitenaf of zonder allerlei cursussen volgen:
– Elke dag buiten wandelen,
– Je huis, slaapkamer, werkplek opruimen en vooral luchten,
– Bewuster, dieper en rustiger ademhalen.
Zo zorg je dat je lichaam en geest het leven gelijk al beter aankunnen.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Guido Sparreboom

Digiqole ad

Guido