Sneller afvallen door wandelen

 Sneller afvallen door wandelen
Digiqole ad

Met wandelen verbrand je bijna net zoveel calorieën als hardlopen. Wanneer je hardlopen en wandelen vergelijkt qua energieverbruik, is het verschil per uur aanzienlijk. Als je dit het energieverbruik omrekent naar calorieën per kilometer wordt het verschil echter veel kleiner. Wanneer je 5 kilometer gaat hardlopen, verbrand je daarmee nauwelijks meer calorieën dan met 5 kilometer wandelen. Het grootste verschil is dat je hardlopen ongeveer maar de helft van de tijd kost ten aanzien van wandelen om de zelfde afstand af te leggen. Daarin tegen is wandelen meer een ontspannen activiteit waar je ook nog tijd hebt om met elkaar te praten en te genieten van je omgeving.

Afvallen door wandelen

Toch is er ook veel te zeggen voor afvallen door te wandelen in plaats van hardlopen. Wanneer je begint met hardlopen, is 20 of 30 minuten vaak al een flinke opgave, terwijl het voor de meeste mensen geen probleem is om ongetraind een uur of zelfs 2 uur te wandelen. En met twee uur wandelen verbrandt je aanzienlijk meer calorieën dan met een half uur hardlopen.

Wandelen kan heel rustgevend zijn. Door bijvoorbeeld door het bos te lopen kun je helemaal tot jezelf komen en energie opdoen om vervolgens weer goed te kunnen functioneren. Je kunt ook met anderen wandelen en daardoor kan het ook een heel gezellige bezigheid zijn. Je kunt het ook combineren met andere dingen, zoals vogels spotten of genieten van de natuur, oude boerderijen bekijken of muziek luisteren etc. Wereldwijd bestaan er beroemde wandelpaden van 1000 km lang, maar gewoon is een ander wandeltrips lopen of op een andere plek voor een paar uur is ook heel gezond en ontspannend en kan motiverend. Het belangrijkste blijft om het liefst elke dag een half uur te lopen, dan een keer 2 uur te lopen en dan weer een week niet!

Cardio training

Bij cardio training denken de meeste mensen vooral aan intensieve duurtraining zoals hardlopen, zwemmen of fietsen. Maar vergeet wandelen niet! Even een blokje om heeft veel meer voordelen dan je denkt. Zeker sinds wetenschappers er recent achter zijn gekomen dat je er meer calorieën mee verbrandt dan eerder werd verondersteld.

Verantwoorde cardio

Wandelen is niet bepaald een aanslag op je lichaam en je zal niet gauw een sport blessure oplopen, wat wel veel voortkomt bij intensieve duursporten. Sterker nog, een wandeling zorgt voor soepelere spieren en gewrichten en is dus ideaal als warming-up en cooling-down. Ook kan je op deze manier toch nog aan de nodige beweging doen op rustdagen, zonder noemenswaardige kans op overtraining. Plus: wandelen kan bijna altijd en overal, en op een paar prima schoenen na heb je er geen speciale uitrusting voor nodig.

Calorieën verbranden

Daarnaast is het zo dat calorieën verbranden niet hetzelfde is als het verbranden van lichaamsvet. Naast vetten verbrand je namelijk ook suikers. Hoe intensieve je beweegt, hoe meer suikers je verhoudingsgewijs gaat gebruiken. Voor de ideale vetverbranding kun je dus beter (stevig) wandelen of rustig hardlopen.

wandelen

Afvallen door wandelen

Afvallen doe je door aan de ene kant minder of anders te eten en tegelijkertijd meer te bewegen. Voor het voedingsgedeelte zijn er allerlei diëten te volgen en ook zonder dieet zijn er goede resultaten te behalen. Hoewel mensen veel moeite kunnen hebben om zich aan een nieuw eetpatroon te houden, is het vaak nog moeilijker om meer te gaan bewegen. Veel mensen hebben het idee dat ze heel fanatiek moeten gaan sporten terwijl ze daar helemaal geen zin in hebben. Echter, een eenvoudige manier van bewegen, zoals wandelen, kan net zo effectief zijn als intensief sporten.

Sneller afvallen door wandelen

Wanneer je kiest voor afvallen door wandelen in plaats van hardlopen, moet je er rekening mee houden dat dit relatief veel tijd kost. Gelukkig zijn er verschillende manieren waardoor je het afvallen door wandelen kunt versnellen.

Calorieverbruik door wandelen en hardlopen

Activiteit Calorieën per uur Calorieën per kilometer
Langzaam wandelen (3 km/uur) 200 65
Normaal wandelen (5 km/uur) 300 60
Stevig wandelen (6 km/uur) 350 60
Nordic-walking (6 km/uur) 400 65
Snel wandelen (8 km/uur) 650 80
Nordic-walking (8 km/uur) 700 90
Hardlopen/joggen (8 km/uur) 700 90
Hardlopen (10 km/uur) 800 80
Hardlopen (12 km/uur) 900 75
Hardlopen (14 km/uur) 1000 70
Hardlopen, trap op 1200

Gebaseerd op een gemiddeld geschat energieverbruik van iemand van 70-80 kilo.

Fris in je gemoedstoestand

Wandelen is goed voor je concentratie en verkleint de kans op depressies. Dit laatste gebeurt doordat na een tijdje lopen endorfine en dorpamine wordt aangemaakt. En daardoor zal je je een stuk prettiger voelen na een stuk met de benenwagen dan wanneer je binnen blijft zitten piekeren. Ook heeft onderzoek aangetoond dat buitenactiviteiten onder andere je creativiteit en probleemoplossend vermogen stimuleren. Naar buiten dus!

Actie in je darmen

Te veel gegeten of snel geconstipeerd? Take a hike! Wandelen brengt de bloedsomloop in gang, dus ook richting je darmen. Gaan dus een stuk lopen na een zware lunch, om te voorkomen dat je niet de hele middag met een steen in je maag op het werk zit.

Gezondheidsvoordelen op de lange termijn

Naast de onmiddellijke effecten als een leeg hoofd en een blije buik, zal wandelen je ook veel opleveren op de lange termijn. Een greep uit de bewezen gezondheidswinst: een verminderde kans op aandoeningen als hart- en vaatziekten, diabetes, darmkanker en hoge bloeddruk. Ook zal door weerstand verbetering en een gezond lichaam je minder snel ziek worden en de levensduur worden verlengd samen met een goede vitaliteit.

Digiqole ad

Guido