Rijst is een rijke bron aan koolhydraten, eiwitten en vitamine B en mineralen als kalium en fosfor. Het is met name zilvervliesrijst dat rijk is aan vezels en andere voor ons essentiële voedingsstoffen. Vooral het vliesje is gezond. Witte is door het wegpellen van het vliesje voedingsstoffen kwijtgeraakt. Het bevat minder vezels, vitamine B1, B3 en ijzer. Het eiwit in bruine rijst is van een goede kwaliteit, aangezien het de essentiële aminozuren bevat.

Zilvervliesrijst is veel gezonder dan witte rijst

Zilvervliesrijst is een zeer gezond natuurproduct. In zilvervliesrijst zit 67% meer vitamine B3 dan in witte rijst, 80% meer B1, 90% meer B6, 50% meer mangaan en fosfor en 60% meer ijzer.

De witte rijstkorrel bevat helemaal geen vezels meer welke zo belangrijk zijn voor een goed spijsverteringsproces. Ook bevat witte rijst 0% essentiële vetzuren. Vet betekent in dit geval niet dat je van zilvervliesrijst dikker wordt. Je wordt juist van witte rijst sneller dik, omdat het door het gebrek aan voedingsstoffen en vezels slecht verteerd wordt. Daarom wordt alles uit de witte rijstkorrel in het lichaam omgezet in suiker en opgeslagen als vet.

De belangrijkste vitaminen B in rijst

Vitamine B1 (Thiamine) Minimaal per dag voor vrouwen en mannen: 1,4 mg. Voedingsbron: vlees, eidooier, biergist, gierst, tarwe, volkoren meel, havermout, rogge, noten, pijnboompitten, zonnebloempitten, sesamzaad, peulvruchten, zilvervliesrijst, aardappelen, melk en avocado.

Werking: bevordert een goede spijsvertering, koolhydraat stofwisseling, positieve invloed op zenuwstelsel, hart en spieren.

Gevolg van tekort of gebrek

Verminderde eetlust, gewichtsverlies, maagstoornissen, slechte spijsvertering, spierzwakte, verminderde reflexen, pijn, moeheid, nervositeit, verlaagde irritatie drempel, depressie, misselijkheid, beri-beri, concentratieverlies en geheugenverlies.

Vitamine B3 (Niacine) Minimaal per dag

18 mg voedingsbron: wilde rijst, volkoren producten, bruin brood, tarwekiemen, biergist, vlees, vis, kabeljauw, eieren, noten, pindakaas, melk, peulvruchten, dadels vijgen en pruimen.

Werking: zenuwopbouwend, voorkomt huidontsteking, aanmaak diverse hormonen en verbetert de bloedcirculatie van de kleine haarvaten.

Gevolg van tekort of gebrek

Uitslag en ontstekingen van de huid, hartkwalen, effecten op het slijmvlies van de mond, tong en darmen, gezwollen rode tong, slapeloosheid, mentale depressies, prikkelbaarheid, slechte eetlust, cholesterolverhoging, schizofrenie, dementie, migraine, hoge bloeddruk, chronische vermoeidheid.

Vitamine B5 (Pantotheenzuur)

Minimaal per dag: 6 mg. Voedingsbron: volkoren graan producten, tarwekiemen, boekweitmeel, rijst, aardappelen, groene groenten, noten, zonnebloempitten, peulvruchten, gist, eigeel, melk, rundvlees, haring, en koninginnengelei. Werking: verhoogt weerstand slijmvliezen, voorkomt infecties, bevordert haargroei en helpt bij afbraak van vetten en cholesterol.

Gevolg van tekort of gebrek: eczeem, spierkrampen, lusteloosheid, reumatische aandoeningen, krampen, braken, slapeloosheid, haaruitval, verminderde weerstand voor infecties, bijnieruitputting.
Vitamine B6 (Pyridoxine).

Minimaal per dag: 1,6 – 2 mg

Voedingsbron: banaan, volkoren graan producten, bruin brood, tarwekiemen, biergist, koolsoorten, aardappelen, noten, zonnebloempitten, vis, eieren en melk. Bevordert stofwisseling van vetten en koolhydraten, cholesterol beperkend, groei bloedcel. Gevolg van tekort of gebrek: acné, bloedarmoede, oedeem, duizeligheid, prémenstruele syndroom (PMS), weerstandsvermindering, zenuwaandoeningen, vocht vasthouden (oedeem), misselijkheid, bloedsuikerontregelingen.

Waarom pelt men de rijst in het buitenland

In veel arme landen hebben ze een vitamine B tekort omdat ze de vlies van de reist weg gooien. Zilvervliesrijst blijkt onder tropische omstandigheden helaas minder goed houdbaar dan witte rijst. Dat is de reden dat mensen rond de evenaar ervoor kiezen om de rijstkorrels te pellen, malen en op te poetsen. Gepelde witte rijst kan enkele jaren goed blijven. Voor rijsteters in Nederland maakt het minder uit. Het is hier niet constant rond de 30 graden en dat heeft als voordeel dat voeding langer bewaard kan blijven.

Zilvervliesrijst en overgewicht

In een wetenschappelijk onderzoek waarbij 74.000 vrouwen tussen de 38 en 63 werden onderzocht bleek dat vrouwen die hele granen in plaats van witte geraffineerde producten aten, minder wegen. Doordat de vezels voedsel zo goed mogelijk verteren wordt er geen vetlaag aangemaakt. Het eten van zilvervliesrijst zorgt ervoor dat je figuur slank blijft.

Koolhydraten

Het voordeel van rijst is dat het zo goed als geen suiker bevat. Rijst is een bron van meervoudige koolhydraten waardoor je er energie van krijgt. Zilvervliesrijst is een van de gezondste rijstsoorten, deze variant staat bol van de vezels. Als alternatief voor zilvervliesrijst is de bruine rijst. Het vezelgehalte is nog iets hoger. De vezels zorgen voor een goede spijsvertering en een betere darmflora.

Eigenschappen van rijst

In rijst zitten geen gluten. Dit houdt in dat mensen met een glutenallergie ook rijst kunnen eten. Mensen met glutenallergie kunnen geen notenrijst en meergranenrijst eten door de aanwezige gluten. Rijst wordt veel in de wereld gegeten. In Nederland maar 5% van de hoeveelheid die men vaak ergens anders in de wereld eet, zoals in Azië.

Bewaar tips

Als je rijst wilt bewaren moet je dit op een koele, donkere en droge plek doen. Dan kun je het ongeveer een jaar bewaren. Je kan het beste rijst afgesloten en uit het licht bewaren anders wordt ze ranzig. Het kan op verschillende bereid worden waaronder stomen of koken. Het verdient de voorkeur om te stomen, omdat dan de meeste voedingsstoffen bewaard blijven.

In rijst zitten belangrijke mineralen en vezels

In rijst zit bijna geen vet maar wel veel belangrijke mineralen en vitaminen. Onder andere vitamine B1 en B6. Vitamine B6 is van groot belang voor de weerstand van het lichaam. Daarbij speelt het een rol bij de vorming van rode bloedlichaampjes. Vitamine B1 draagt bij aan een verbeterd metabolisme en versterkt het zenuwstelsel. Een ander belangrijk mineraal is biotine. Deze stof leidt tot een mooiere huid en glanzende haren. Rijst is dus erg gezond en kan bij veel gerechten als hoofdgerecht of als bijgerecht gegeten worden.