Plantaardige oliën gezond?

Digiqole ad

Plantaardige oliën gezond? Er zijn nog steeds veel discussies over wat wel en wat niet goed is wat betreft vetten. Bewegen, gevarieerd eten en matig gebruik staat voorop. Maar het beste kun je alle plantaardige oliën, zoals zonnebloem-, soja- en pindaolie, de deur uit doen. Kies liever voor lijnzaadolie, hennepzaadolie, roomboter, kokosolie en olijfolie. Wat voeding betreft zouden goede vetten in wilde vette vis en walnoten prima als bron kunnen dienen.

Geraffineerd frituurolie ongezond zo niet giftig

Alle grote merken verkopen frituuroliën die goedkoop zijn, maar helaas uiterst ongezond: geraffineerde plantaardige olie, ontgeurde olie, geharde plantaardige olie of geharde dierlijke vetten.

De meeste mensen frituren met zonnebloemolie en ook fabrikanten van koekjes gebruiken deze goedkope, geraffineerde oliën. Frituren met zonnebloemolie verstoort de lichaamsfuncties. Na 7 of 11 keer zijn deze vetten explosief schadelijk geworden en vinden zelfs fabrikanten dat je er niet meer mee mag frituren.

Bijna alle frituuroliën die speciaal om te frituren verkocht worden zijn zelfs bij koud gebruik schadelijk voor je gezondheid (ze zijn namelijk geraffineerd), ze bevatten meestal transvetten en worden nog schadelijker bij verhitting (door oxidatie).

Bij frituren in zonnebloemolie komen vrije radicalen vrij

Vrije radicalen zijn agressieve stoffen die je doen verouderen en medeverantwoordelijk zijn voor de meeste welvaartsziekten. Ze komen oa. vrij bij het frituren in zonnebloemolie. De reden waarom vrije radicalen zo gevaarlijk zijn, is het feit dat ze een ongepaard elektron bezitten. Dit is scheikundig gezien een zeer onstabiele situatie: Vrije radicalen brengen op die manier een kettingreactie teweeg in je lichaam en brengen schade toe aan je waardevolle eiwitten. Je krijgt rimpels en aandoeningen als kanker, Alzheimer, Parkinson, artritis, hart- en vaatziekten… worden bevorderd. Omdat deze vrije radicalen superactief en superagressief worden bij verhitting vormt het verhitten van voeding soms een belangrijke oorzaak van de vorming en opname van vrije radicalen.

Je moet nooit met MOV’s (meervoudig onverzadigde vetzuren) bakken, braden of frituren. Dus niet frituren met zonnebloemolie. Licht, zuurstof en vooral warmte zijn funest voor MOV’s en zeker als ze verhit worden aan temperaturen zoals bij bakken, wokken of frituren. Bij verhitting van MOV’s ontstaan er veel thermolytische- en oxydatie reacties. Zo ontstaan afbraakproducten zoals geoxideerde sterolen, geoxideerde vetzuren, peroxiden, schadelijke koolwaterstoffen en aromatische verbindingen. Een hele kettingreactie van vrije radicalen ontstaat dan. De agressieve vrije radicalen kunnen met eiwitten en ook met onverzadigde vetzuren reageren en zijn dan zeer destructief voor je celwanden.

Vrije radicalen tasten zeer snel (geraffineerde) MOV’s aan, maar krijgen nauwelijks of geen vat op de stabiele verzadigde vetten. Daarom is het noodzakelijk om te verhitten met stabiele vetten. Bij voorkeur verzadigde vetten (kokos en palmpitolie) of in tweede instantie met mono-onverzadigde vetten of oliën (bvb olijfolie).

Algemene regels voor bakolie

• Gezond verzadigd vet: zeer geschikt om te verhitten, zelfs meermaals. De eigenschappen ervan blijven behouden bij verhitting.
• Mono-onverzadigd: geschikt om te verhitten, liever niet meermaals.
• Meervoudig onverzadigd: niet geschikt om te verhitten, zeker niet meermaals. Deze oliën oxideren en worden schadelijk bij warmte, licht en zuurstof.

Frietjes gefrituurd in kokosolie zijn supergezond

Gelukkig is er één manier om gezonde frietjes te eten die bovendien waarschijnlijk de lekkerste frietjes zijn die je ooit gegeten hebt. En heerlijk zacht van smaak. Extra vierge kokosolie is een supergezonde olie die haar gezonde eigenschappen behoudt en niet schadelijk wordt bij verhitting! Deze olie gaat theoretisch eindeloos mee als ze regelmatig gefilterd wordt.

Opgepast

gebruik dus geen ontgeurd, gehard, gedeeltelijk gehard, of geraffineerd kokosvet, maar alleen extra vierge. Het kokos-aroma gaat grotendeels verloren en de frietjes krijgen een bijzondere zachte smaak die alleen extra vierge kokosolie kan geven.

Bescherm het regenwoud

Of palm olie wel of niet gezond is maak niet uit in vergelijking met het grootste nadeel dat het veroorzaakt, namelijk het kappen van regenwoud. ( zie andere blog). Probeer hier niet aan mee te werken en uitbreiding te voorkomen van nog meer palmplantages die ten kosten gaan van regenwoud en diersoorten.

Palmolie wordt gewonnen uit het vruchtvlees van oliepalmvruchten

Het is de meest verbruikte plantaardige olie en de voornaamste bron van vetten wereldwijd. Palmolie bevindt zich vooral in veel gebak en taart, kant-en-klare gerechten, koffiekoeken, pizza’s, quiches en gezouten gebakjes, sandwiches, zoete koekjes en reepjes, smeerpasta’s en margarines.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Groen Nieuws

Digiqole ad

Guido