Pinda’s gezond net zo als noten

Pinda’s bevatten veel gezonde stoffen, waardoor het goed is om regelmatig een portie te eten. Het wordt zelfs aangeraden om twee keer per week zo’n 30 gram pinda’s te eten. Pinda’s zijn een goede bron van vitamine E, B3, B9, eiwitten en anti-oxidanten. Ook bevatten pinda’s veel tryptofaan, dit is een aminozuur die het lichaam gebruikt om serotonine aan te maken. Dit is een stof die effect heeft op de stemming, het zelfvertrouwen, de slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust van mensen.

Pinda’s verkleint de hart- en vaatziekten aanzienlijk

Een pinda bevat veel gezonde vetten, die goed zijn voor het hart. Het regelmatig eten van de pinda verkleint de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk. De effecten van deze vetten zijn veelal gelijk aan de effecten van het eten van vis. Pinda’s bevatten ook veel mineralen zoals calcium, magnesium en zink. Ook verlagen ze de kans om Alzheimer en dementie te krijgen

De voordelen die pinda’s

kunnen bieden voor de gezondheid zijn het verlagen van de kans op Alzheimer en dementie, verlaging van het slechte cholesterolgehalte in het lichaam, een gezond hart, verlichting van en een verlaagd risico op diabetes (suikerziekte) en hulp bij het op gewicht blijven. Aan pinda’s worden ook kankervertragende eigenschappen toegedicht. Ze zorgen voor sterkere botten, verbeteren het metabolisme en de weerstand, daarnaast zorgen ze voor een verlaging van de kans op galstenen en kunnen ze constipatie verlichten.

De anti-kankerwerking van pinda’s

Daarnaast bevat een pinda veel resveratrol, wat een stof is met een anti-kankerwerking. Pinda’s passen daarom goed in een dieet tegen kanker. Er zijn veel onderzoeken gedaan die uitwijzen dat kanker wordt tegen gegaan door het innemen van reservatrol. Er is zelfs een voedingssupplement op de markt met deze stof.

Meer Antioxidanten dan een appel

Pinda’s barsten van de antioxidanten In de pinda zit relatief meer antioxidanten dan in een appel. Er zit namelijk erg veel hydroxykaneelzuur in de pinda. Dat heeft een sterke antioxidantwerking. Deze stof gaat vrije radicalen te lijf. Vrije radicalen pogen voortdurend het lichaam op celniveau aan te vallen en DNA-materiaal van cellen te vernietigen. Daardoor kunnen allerlei ziektes ontstaan waaronder kanker. Door producten met antioxidanten te eten wordt de kans op het krijgen van kanker aanmerkelijk verlaagd. Een Koreaans onderzoek dat 10 jaar duurde toonde aan dat regelmatig pinda’s eten de kans op darmkanker bij vrouwen met 58% vermindert. Bij mannen verminderde de kans op darmkanker met 27%.

Pinda tegen galsteen

Pinda’s eten helpen tegen het ontwikkelen van galstenen. Slechts twee eetlepels pinda’s per dag verkleint de kans op het krijgen van galstenen met 25%, zo toonde een Amerikaans onderzoek aan. Bij het eten van een eetlepel pinda’s krijg je ongeveer 14 pinda’s naar binnen.

Pinda’s bevatten juist allerlei gezonde vetzuren

Sommige mensen mijden pinda’s omdat je er dik van zou worden. Dat is een onterecht maar hardnekkig misverstand. Pinda’s zorgen er zelfs voor dat je afvalt. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat pinda’s beslist niet dikmakend zijn. Pinda’s bevatten juist allerlei gezonde vetzuren die niet worden omgezet in energie. Overigens geldt dit vooral voor dop pinda’s omdat je daarvan zeker weet dat ze niet gebakken zijn in olie. Ook is het zo dat je niet dagelijks enorme bergen met pinda’s moet eten. Het effect om af te vallen helpt bij een eetlepels pinda’s per dag eten. Er zijn wetenschappelijke bronnen die dit feit onderschrijven maar velen staren blind op het woord vet. Suiker, wat zich altijd omzet in lichaamsvet, is dé grote dikmaker. Vet uit vlees en melk daar word je ook dik van. Plantaardige vetten zijn over het algemeen niet dikmakend. Dit geldt dan overigens weer niet voor de tegenwoordige tot transvetten gereduceerde fabrieksproducten als maisolie en zonnebloemolie; dat zijn wel grote dikmakers. Olie als olijfolie extra vergine) is géén dikmaker. Dat geldt ook voor biologische olie op basis van walnoot amandel, pinda, en sesamzaad.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Wesley van der Linde