Een gezond ontbijt geeft je energie

 Een gezond ontbijt geeft je energie
Digiqole ad

Morgen kan je beter altijd eerst goed ontbijten. Tijdens de nachtrust is het lichaam tot rust gekomen en zo ook de darmen. Een ontbijt zorgt ervoor dat alles weer op gang komt, het lichaam energie krijgt en de hersenen voedingstoffen krijgen. Vooral ook voor de hersenen is deze energie van belang omdat je dat dan gemakkelijker kan concentreren en leren. Wie het ontbijt niet overslaat, krijgt gedurende de dag meer belangrijke voedingstoffen binnen zoals vitamines en mineralen binnen, wat een stuk gezonder is.

Brood als ontbijt

Indien je brood voor ontbijt neemt en ook voor de lunch, dan krijg je teveel vet, suiker en zout (koolhydraten) binnen. Dit heeft met het brood zelf te maken maar ook het broodbeleg. Voorbeeld: Kaas en brood bevatten zout en vet. Zoet broodbeleg bevat suiker.

Een ontbijt kan dus beter bestaan uit ontbijtgranen als muesli of smoothie en de lunch mag volgranen (bruin) brood zijn.

Cruesli of muesli

Cruesli heeft twee maal zoveel suiker als muesli en valt af. Muesli bevat minder suiker en meestal suikers van gedroogde krenten of vruchten. Muesli is heel gezond omdat er vaak veel havermout inzit, naast andere gezonde granen. Ook zitten er andere gezonde ingrediënten als gedroogde vruchten, noten en kokos en zaden in. Natuurlijk kan je biologische melk of yoghurt voor de muesli gebruiken, maar zuivel is door de groeihormonen gelinkt aan verschillende soorten kanker en als je op ‘save’ wil spelen kan je havermout, amandel of biologische of rijstemelk nemen. Een stuk fruit zoals een banaan mag en geven extra vitaminen, mineralen en energie en maken het smaakvoller.

Basisrecept voor een ontbijt smoothie

– 1 stuk fruit (bijv. banaan, appel of mango)
– 50 gram groente (avocado mag ook)
– 2 eetlepels ontbijtgranen (havermout)
– 200 ml water
– 1 theelepel honing

Ontbijten met smoothies

Een ontbijt smoothie met fruit bevat veel vitaminen en dus ook antioxidanten. Fruit bevat ook mineralen, vezels, gezonde vetten en eiwitten. Ideaal om de dag mee te beginnen en nog lekker ook.

Een ontbijt smoothie is gezond, mits je de juiste ingrediënten gebruikt. Rauwe groenten bevat weinig fructose. Fruit echter bevat wel natuurlijke suikers en als je teveel fruit voor je smoothie gebruikt is dat niet extra gezond. Ook natuurlijke suikers zijn veel calorieën en doen je bloedsuiker pieken. Groente is dan ook een belangrijk ingrediënt van je smoothie en bevat ook belangrijke voedingstoffen.

Digiqole ad

Guido