17 C
Nederland
6 juli 2020

Zeezout mogelijk de uitkomst voor nieuwe accu

Lithium wordt in ertsmijnen gewonnen als een soort van minerale zout. Het ziet er ook uit als keukenzout en smaakt ook als zout, maar dan met een licht metalige bijsmaak. De winning van lithium uit pekel (zout water) is in de meeste gevallen economisch rendabeler dan uit vast erts wat ook mogelijk is. Volgens de wetenschappers is er wereldwijd nog 16 miljoen ton aan lithiumvoorraden. Dus als de productie flink wordt opgevoerd, dan is er nog steeds genoeg lithium voor een paar eeuwen.

Oplaadbaar en niet oplaadbaar

Een lithiumbatterij mag nooit worden opgeladen, terwijl lithium-ionbatterijen zijn ontworpen om honderden keren opnieuw te worden opgeladen. Deze laatste techniek heeft snel aan terrein gewonnen sinds de opkomst van mobiele telefoons en wordt dus ook gebruikt in elektrische auto’s.

Kobalt heeft een langere levensduur en korte oplaadtijd

Kobalt is een hard, glanzend, zilvergrijs ogend metaal Kobalt kan rechtstreeks worden gewonnen in mijnen, maar het wordt het meest gewonnen als bijproduct van nikkel en koper. Kobalt is prima geschikt voor accu’s van auto’s, heeft een lange levensduur en een korte oplaadtijd

Batterijen van Kobalt betwist

Kobalt en nikkel zijn de twee grondstoffen die vrij kostbaar zijn en veel gebruikt het fabriceren van accu’s voor elektrische auto’s. De grondstoffen zijn in opspraak geraakt omdat ze door kinderarbeid en mensonvriendelijke manieren uit de grond gehaald worden.

De nieuwste accu rijdt op zeewater

IBM, het grootste informatietechnologiebedrijf ter wereld, heeft een nieuwe batterij uitgevonden die geen kobalt en nikkel gebruikt. In plaats van grondstoffen uit mijnen, gebruikte IBM-grondstoffen uit zeewater voor de productie van hun nieuwe accu. De nieuwe accu overtreft hij de huidige lithium-ion technologie op alle punten. De batterij is een veilig vloeibare elektrolyt met een hoog vlampunt met een combinatie van materialen die tot nu toe nog niet gebruikt zijn om een accu mee te produceren. Ze zijn veel minder brandgevaarlijk omdat er bij het opladen geen kleine lithiumvezels ontstaan die voor kortsluiting kunnen zorgen. Naast deze verbeteringen heeft de accu ook het voordeel dat voor de fabricage geen dure grondstoffen als Kobalt of nikkel nodig zijn en de accu ook nog eens stukken beter zijn dan de krachtigste lithium-ion-accu die nu bestaat. Ook gaat hij langer mee en kan hij sneller laden. Hoe snel is niet precies duidelijk. IBM schermt op dit moment met cijfers als: binnen 5 minuten opladen naar een lading van 80%.

Mercedes-Benz

Maar helaas is IBM nog niet klaar om de accu ook op grote schaal te produceren. Het bedrijf werkt samen met onder andere Mercedes-Benz om te kijken of de batterij überhaupt potentie heeft om door te ontwikkelen voor een marktintroductie. Deze zal in dat geval nog jaren op zich laten wachten.

Laatste ontwikkelingen op het gebied van vervoersmiddelen op accu’s

De Duitse start-up Lilium  heeft in oktober een testvlucht uitgevoerd met zijn Lilium. De Lilium Jet is een vliegende taxi voor vijf personen die wordt aangedreven door 36 elektrische motoren. Bij de testvlucht is een snelheid van 100km/u bereikt. Voorlopig is de capaciteit van accu’s om energie op te slaan veel te klein om op deze wijze grote afstanden af te kunnen leggen met grote vliegtuigen. Grote vliegtuigen zouden hiervoor te veel accu’s nodig hebben, en daarmee veel te zwaar worden. Daarom is elektrisch vliegen tot op heden beperkt tot kleine, lichte vliegtuigen en korte afstanden. Binnen Europa zou dat wel uitkomst bieden.

Trending

Eiwitrijk krachtvoor zorgt voor extra stikstof uitstoot

Boeren zijn boos en protesteren vanwege de nieuwe maatregelen die recente aangekondigde zijn door minister Corola Schoute van landbouw. De nieuwe maatregelen die nu...

Microplastics zitten ook in groente en fruit

Onze wereld zeeën zijn al voor lange tijd een groot vuilnisvat. Zo zijn lozingingen van chemische stoffen van fabrieken in derdewereldlanden is nog steeds...

Buikvet verminderen door vooral veel sporten en geen suiker

Om buikvet kwijt te raken is bewegen en sporten nummer 1. Elke dag minstens een half uur actief bewegen is noodzakelijk om ziekte beelden...

Gesjoemel met brood aan banden gelegd

De regelgeving voor brood is per 1 juli 2020 een stuk strenger geworden omdat de consument belazerd werd met misleidende namen of gekleurd brood,...