Kruiden en specerijen zijn super gezond

 Kruiden en specerijen zijn super gezond
Digiqole ad
Kruiden en specerijen zijn super gezond

Kruiden en specerijen zijn de absolute toppers als het gaat om antioxidanten. Gebruik ze daarom volop in de keuken! Zowel vers als gedroogd is prima. Vooral Provinciaalse kruiden zijn dus uitstekende antioxidanten. Wees er royaal mee.

Ontstekingsremmende eigenschappen

Specerijen en kruiden zouden ontstekingsremmende eigenschappen bevatten, waardoor ze perfect passen binnen een dieet met focus op het verminderen van chronische ontstekingen.

Antioxidanten

Sinds jaar en dag een populair woord bij onder andere producenten van sapjes, en dat is niet voor niets. antioxidanten beschermen cellen tegen schade door de zogenaamde vrije radicalen in je lijf te stabiliseren. Vrije radicalen worden geproduceerd als je lichaam eten afbreekt, of bij blootstelling aan sigarettenrook en straling. Antioxidanten kunnen je beschermen tegen hartziektes, kanker en andere ziekten. Je vindt antioxidanten in groente, fruit en noten als bosbessen, granaatappel en gember.

Hieronder 20 supergezonde specerijen, kruiden, bloemen en groente, allen bevatten volop antioxidanten.

1. Gedroogde chilipeper

Zit vol vitamine C en capsicum, relatief meer dan in sinaasappel. Van capsicum worden ook medicijnen gemaakt tegen verkoudheid. Capsaïcine is de stof die scherpe smaak geeft aan de rode peper. De neus gaat ervan open; je kunt beter ademhalen. Ze helpen ook bij het afvallen door de stofwisseling te stimuleren en het hongergevoel en hunkering naar zoetigheid te onderdrukken.

2. Gember

Werkt goed voor de spijsvertering en de verbranding van calorieën. Het werkt ontgiftend en helpt dus tegen darmklachten zoals diarree. Te gebruiken in de thee, de soep, smoothies, in curry’s en satésaus, in (gezonde!) koekjes en in (zelfgemaakte en/of biologische) jam. Verder smakelijk op kip, op vlees- en rijstgerechten, bij wild en bij zoete groenten zoals wortel en pompoen.

3. Oregano

Oregano heeft een sterk ontstekingsremmend effect, blijkt uit onderzoek van de Universiteit of Georgetown. Deze specerij zou een vergelijkbare werking hebben als de doorsnee antibiotica. Ook oregano zit boordevol antioxidanten die de strijd met vrije radicalen in je lijf aanbinden. Bovendien zou oregano antibacteriële eigenschappen hebben: de groei van door voedsel overgedragen bacteriën en parasieten zou gestabiliseerd worden. Verder zit er nog veel vitamine K, ijzer, mangaan, en calcium in oregano.

4. Kaneel

Kaneel wordt voor veel doeleinden gebruikt, bijvoorbeeld bij verkoudheid, hoesten, misselijkheid, winderigheid, diarree en vele andere kwalen. Ook heeft het een gunstige invloed op de bloedsuikerspiegel en cholesterol niveau. Dit komt door het stofje cinnamaldehyde.
Tips voor gebruik kaneel

5. Kurkuma

Ook wel geelwortel genoemd. Kurkuma zou ontstekingsremmend werken, de lever-, darm-, en miltfunctie verbeteren, het ontstaan van kankercellen bestrijden en ons bloed zuiveren. Bovendien is ook kurkuma rijk aan antioxidanten.

Het wordt veel gebruikt in Oosterse gerechten over vlees, vis en eieren, maar is ook lekker in sauzen en soepen en om je dressings een piccalilly-achtige smaak te geven. De gele kleur geeft overigens af, dus kijk uit voor je handen en kleding!

6. Rozemarijn

Onderzoek van de Burnham Institute in Californië toont aan dat rozemarijn een belangrijke bron voor antioxidanten is. Deze specerij zou zeer geschikt zijn als ontstekingsremmer en goed zijn in de strijd tegen hart- en vaatziekten.

Tips voor gebruik rozemarijn

– marinades voor vlees en tomatensauzen
– zelfgebakken brood
– bouillon en soepen

7. kruiden

Als één kruid supergezond is, is het wel tijm. Tijm heeft antibacteriële en antisceptische eigenschappen. Bovendien zou dit kruid goed werken tegen katers, ontstoken tandvlees, keelpijn en helpen bij de spijsvertering.

Tips voor gebruik tijm

– dressings voor salades
– dipsausjes
– gekookte groenten
– vis
– wokschotels
– soepen

8. Komijnzaad

De originele naam is djinten. Deze specerij heeft een nootachtige smaak. Het ijzer in komijnzaad zorgt voor meer energie zodat je ook meer vet verbrandt. Het zorgt voor een goede spijsvertering en werkt ontstekingsremmend en ontgiftend. Door gebruik van komijnzaad bij koolsoorten zorg je ervoor dat de spijsvertering nog beter verloopt. Verder kan je het gebruiken in kipgerechten als kerrie en tandoori, couscous en tajine (marokkaanse stoofpot) en chili con carne.

9. Peterselie

Peterselie maakt je gerechten lekker en is meteen ook goed voor de nieren.
Als je enkele takjes peterselie overgiet met kokend water en niet langer dan 5 minuten laat trekken, dan heb je een thee die je spijsvertering op gang helpt als je met een zwaar gevoel in je maag zit.

kruiden-peterselie Behalve als garnering voor salades,
soepen en sauzen kun je peterselie ook in je smoothie mengen of samen met knoflook door de roomboter doen. Je kunt er ook op kauwen; dit werkt goed voor een frisse adem. Dit kruid dient niet meegekookt te worden want dan verliest het z’n smaak.

10. Munt

Geeft ook een verzadigd gevoel na de maaltijd. Lekker in thee, over toetjes en fruitsalades, in je smoothies, salades, kip, lam, groenten zoals wortels en sperziebonen, koude en warme soepen en bijvoorbeeld door zelfgemaakte knoflooksaus.

11. Lavendel

Lavendel is niet enkel een zeer mooie plant in de moestuin, maar het bevat ook een heleboel voordelen voor onze gezondheid. De geur van lavendel bleek uit onderzoek heel erg relaxerend te zijn en lavendel bevat antioxidanten zoals polyfenolen. Polyfenolen zijn heel erg goed voor mensen die last hebben van buikproblemen of een opgeblazen gevoel hebben.

12. Basilicum

Basilicum staat bekend als zijnde een kalmerend middel. Basilicum zit boordevol vezels en heeft een ontgiftend effect op de lever. Niet alleen maar innerlijk is basilicum goed voor ons lichaam, het is ook een goede remedie voor uiterlijke kenmerken. Bij infecties op de huid is basilicumolie een goede remedie om deze te verhelpen.

13. Knoflook

Als smaakmaker is knoflook goed bekend. Knoflook is ook nog eens heel erg gezond. Knoflook heeft een gezonde uitwerking op je hart-en vaatstelsel. Het kan je bloeddruk verlagen, je bloedsomloop bevorderen en je glucose en je cholesterolgehalte in je bloed laten dalen. Hiermee kan knoflook preventief werken tegen trombose, spataderen, versnelde hartwerking en vaatkramp. Knoflook doet ook je longen en je luchtwegen goed. Het zou goed werken tegen keelpijn, kinkhoest, ontstekingen van de bijholtes, griep en zelfs bronchitis en astma. Knoflook kan ook helpen tegen bacteriële infecties en ontstekingen. Knoflook draagt bovendien bij aan je immuunsysteem

14 Uien

Hoewel een uit eigenlijk meer een groente is, heb ik hem toch toegevoegd in deze lijst met gezonde kruiden. Vaak gebruik je een ui namelijk om smaak aan je gerecht te geven, net als je met kruiden doet. Ook in een ui vind je behoorlijk veel gezonde stoffen.

Zo bevat ui veel vitamine C en antioxidanten, Die gezonde stoffen zorgen ervoor dat het dagelijks eten van uien bijdraagt aan je weerstand, het stimuleert je goede HDL-cholesterol en het kan je bloeddruk verlagen en de kans op bloedklonten verkleinen. Daarnaast kan het eten van uien je bloedsuikerspiegel verlagen. Ui heeft dus positieve effecten op je hart- en je bloedvaten. Dit is weer gunstig ter preventie van hongerpieken met over gewicht en aandoeningen als diabetes 2, tot gevolg. Ook kent ui positieve effecten bij de behandeling van diverse longziektes zoals bronchitis en astma.

15 Koriander

Je vindt dit vaak terug in Latijns Amerikaanse en Aziatische gerechten. Koriander zit vol met vezels en mineralen zoals ijzer. Het helpt je om zware metalen, die je dagelijks binnen krijgt via uitlaatgassen, pesticiden en dergelijken, af te breken.

16 Bieslook

Bieslook heeft een positief effect op je immuunsysteem. Uit verschillende onderzoeken blijkt ook dat bieslook het risico op bepaalde typen kanker verlaagt.

17. Selderij

Selder voorkomt reuma en jicht want het werkt vochtafdrijvend. Als je regelmatig selder op je menu zet zal je niet vlug last krijgen van niergruis en nierstenen

18. Paardenbloem

Paardenbloemextract kan de lever helpen beschermen vanwege de krachtige werking als antioxidant en ontstekingsremmer. Ook kan het zorgen voor verbetering van de algemene leverfunctie en specifieke problemen tegenhouden zoals cirrose en het opbouwen van vetweefsel.

19. Bieten

Bieten bevatten een stof genaamd betanine, waarvan is gebleken dat het de levergesteldheid in zijn algemeenheid ondersteunt. Het maakt het makkelijker om afvalproducten die de lever heeft uitgefilterd uit het lichaam te verwijderen.

20. Witlof

Van oudsher wordt witlof (cichorei) al gebruikt als levertonicum. Ook dit werkt door de productie van gal te verhogen en het kan de vorming van leverstenen zowel als galstenen.

Biologische kruiden

Koop het liefst  verse biologische kruiden;  die werken het meest doeltreffend ter ondersteuning van het afvallen. Indien je lokale supermarkt ze niet heeft, koop ze dan op de markt, bij een toko of natuurwinkel, of online. Veel kruiden kun je tegenwoordig ook heel simpel zelf kweken met kant en klare pakketjes (bijvoorbeeld pepertjes); daar heb je geen moestuin bij nodig, hooguit een paar potjes en eventueel een balkonnetje.

Digiqole ad

Guido