Krijg je genoeg eiwitten binnen bij een plantaardig dieet?

Krijg je genoeg eiwitten binnen bij een plantaardig dieet?

Aminozuren zitten in eiwitten zitten aminozuren en deze zijn nodig voor de cel opbouw in het lichaam en belangrijke processen in het lichaam. Een tekort aan plantaardige of dierlijke eiwitten, geeft ook een tekort aan belangrijke voedingstoffen, voedingstoffen waaronder de aminozuren. Een tekort betekend dat belangrijke lichaamsprocessen verminderen of verstoord raken. Voldoende eiwit eten is dus belangrijk voor een goede gezondheid.

Eiwitkwaliteit

In dierlijke eiwitten zitten meer essentiële aminozuren dan in plantaardige eiwitten. Ook zijn de dierlijke eiwitten gemakkelijker door het lichaam op te nemen dan de plantaardige eiwitten. Het tekort zou dus aan te vullen zijn door dierlijke producten als eieren of yoghurt, maar ook door voldoende peulvruchten te eten of vis.

Eet gevarieerd

Gevarieerd eten is dus belangrijk om het tekort van essentiële aminozuren tegen te gaan. Dus vlees is niet direct noodzakelijk en de vegetariër kan ook als vervanging peulvruchten eten of granen en noten. Graan is rijk aan methionine en arm aan lysine, maar bij peulvruchten is het net andersom, waardoor je de twee essentiële aminozuren toch voldoende binnen krijgt.

Ons lichaam kan ook aminozuren aanmaken

Totaal zijn er 22 aminozuren en ons lichaam kan er 13 zelf aanmaken. De overige  9 aminozuren moeten via het voedsel binnen komen om het lichaam gezond te houden.  Deze laatste 9 worden daarom ook wel de zogenaamde essentiële aminozuren genoemd. Daarnaast zijn er 6 semi-essentieel, omdat het lichaam ze niet kan aanmaken indien er een verstoring plaats vindt door ziekte of een aandoening.

Verstoring van aminozuren

De aminozuren zorgen dat de belangrijke lichaamsprocessen plaats kunnen vinden, maar raken wel beïnvloed door schadelijke stoffen van buitenaf zoals rook, landbouwgif, alcohol, medicatie, hormonen, niet natuurlijke geur, kleur, conserveringsmiddelen en smaakstoffen, suiker, zout, hormonen uit vlees, kunstmeststoffen of milieu vervuiling.

Ongezond eten

Ook een tekort aan aminozuren kan een ernstige verstoring geven aan het lichaam en geest en belangrijk is het volgens wetenschappers wel  dat je gezond voedsel tot je neemt en beweegt. Duidelijk is dat je gevarieerd moet eten en gezond. Denk aan voldoende groente en fruit en ook water, peulvruchten (bonen), noten, graanproducten etc.

Oorzaak en gevolg

Het kan gebeuren dat bij vervuilende stoffen die je door voedsel, drinken of lucht binnen krijgt, er een verstoring plaats vindt in het lichaam, omdat de aminozuren niet hun werk kunnen doen. Dit kan ook gebeuren indien je eenzijdig of ongezond eet en weinig beweegt.

Bij ouderen zal deze verstoring grotere gevolgen hebben dan bij jongeren, maar ook jongeren kan een tekort aan voedingsstoffen of vervuilende stoffen veel negatieve gevolgen hebben voor het lichamelijk en geestelijke welzijn. Zo kunnen stemmingswisselingen ontstaan of depressiviteit, overgewicht, huidproblemen, haaruitval, slaapstoornissen, artrose en chronische ziekte beelden.

Gerelateerde artikelen