Kant en klare maaltijd, gezond of niet?

Digiqole ad

Kant en klaarmaaltijden verstandig of gezond als ze lijken. De meeste maaltijden bevatten te veel natrium (zout), verzadigd vet of kilocalorieën. Daarnaast zijn er E-nummers en bij sommige smaakversterkers toegevoegd; voor een gezonde maaltijd heb je deze niet nodig. Er bestaan wel degelijk gezonde magnetronmaaltijden. Maar helaas: het zijn er niet veel. Kant-en-klaarmaaltijden bevatten meestal te weinig groenten en het is bij veel kant-en-klaarmaaltijden meer een kwestie van aanvullen. Koop er bijvoorbeeld een zakje sla bij, kies een banaan als toetje dat soort dingen.

Bekijk het etiket voor informatie

Kant-en-klaarmaaltijden zijn eerder getest door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en Consumentenbond. Naast het bekijken van deze resultaten kun je zelf etiketten van magnetronmaaltijden eens goed lezen.”

Kant-en-klaar maaltijden kun je beter laten staan

Kant-en-klaar maaltijden kun je dan als het even kan dus ook beter laten staan. Zelf een gezondere maaltijd in weinig tijd in elkaar draaien lukt ook binnen maximaal 15 minuten. Ander optie is op dagen dat je eten over houdt dit in te vriezen, dan heb je je eigen kant-en-klaar maaltijd; deze is in ieder geval in veel gevallen gezonder dan die in het schap staat, goedkoper en gaat voedselverspilling tegen! Waar je op moet letten bij kant en klaar maaltijden zijn de volgende voorwaarden.

De hoeveelheid zout

maximaal 3 gram zout (natrium) per 100 gram is al teveel omdat ernaar gram per dag al voldoende is ( zie blog zout) en je dit dagelijks al binnen krijgt omdat dit in brood of kaas zit en andere voedsel.

Maaltijden zonder conserveringsmiddelen

Je proeft het ook echt dat er verder niets in zit. Lekker en gezond.
De hoeveelheid vet – maximaal 3 gram verzadigd vet per 100 gram
Hoeveel gram groente bevat de maaltijd – minimaal 150 tot 200 gram
Hoeveelheid calorieën – Een goede warme maaltijd bevat 450 tot 750 calorieën
Voldoe je maaltijd aan deze vier criteria, dan eet je bijna zeker een gezonde kant en klare maaltijd.

Te weinig energie door kant-en-klaarmaaltijd

Een kleine maaltijd betekent dat je waarschijnlijk snel weer trek krijgt. Om te voorkomen dat je later naar een zak chips grijpt, kun je er bijvoorbeeld meteen iets gezonds bij kopen, zoals (volkoren) stokbrood, olijven of rauwkost. Of een gezond toetje, zoals fruitsalade.

Te veel vet in magnetronmaaltijd

Compenseer dit in andere maaltijden, door andere maaltijden met minder verzadigd vet te eten. Denk eraan dat 1 gram vet 9 kcal oplevert. Verzadigd vet mag maximaal 13 procent van de totale hoeveelheid energie zijn.

Te weinig vezels in magnetronmaaltijd
  • Een volkoren boterham: 2 gram
  • Vijf eetlepels All Bran: 7 gram
  • Een kop erwtensoep: 10 gram
  • Een schaaltje geweekte pruimen of gedroogde vruchten: 10 gram
  • Drie gedroogde vijgen: 11 gram
Kant en klaar maaltijden goed verhitten

Ook is het belangrijk om kant en klaar maaltijden heel goed te verwarmen. Het is beter om er voor te zorgen dat het te heet is en dan te laten afkoelen, dan je maaltijd maar te verwarmen tot het lauw is. Door het goed te verhitten dood je eventuele schadelijke bacteriën eerder.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Groen Nieuws

Digiqole ad

Guido