Heeft voeding invloed op het humeur?

Heeft voeding invloed op het humeur?

In Nederland zijn veel mensen die ongezond leven en roken en drinken. Ook er ook die te dik zijn en dat heeft vaak ook een oorzaak. Een van de redenen dat veel mensen veel roken, drinken is om je stemming te verbeteren. Alcohol en rookwaar beïnvloeden je stemmingswisseling en geven een positief gevoel. Je wordt door de verslavings-effecten hiervan door de hersenen beïnvloed en aangemoedigd. Ook bij suikers en vetten geven de hersenen een signaal af dat verzadigd ben en je goed voelt. Hierdoor worden vaak de dikmakers door de hersenen aangemoedigd om vetreserves aan te leggen voor tijden dat de natuur minder voedsel te bieden heeft. Ja, ons lichaam staat nog steeds in de oerstand.

Een te lage bloedsuikerspiegel kan leiden tot prikkelbaarheid en stemmingswisselingen. Vooral de pieken die veroorzaakt kunnen worden door suikers en de daarop volgende daling van de bloedsuiker, maakt dat je bloedsuikerspiegel schommelt en je snel weer bij gaat eten (tussendoortjes) omdat vooral de daling een slap gevoel geeft. Meestal geven suikers na bijvoorbeeld te veel melkchocola een piek in de bloedsuikerspiegel en daarna vervalt deze weer naar een dieptepunt, waardoor je geneigd bent om opnieuw Chocola te gaan eten.

Heeft voeding invloed op het humeur?

Ongezond voedsel kan zo als we weten, ook ernstige gevolgen hebben, indien je deze voor langere tijd eet of drinkt, maar worden vaak bij futloosheid, stress, verveling en spanning gebruikt om je beter te voelen. Dat het je stemming beïnvloed is vaak een oorzaak dat mensen er te lang of te veel van eten. De hersenen geven een positief signaal af bij suikers en vetten. Ze geven het lichaam energie waardoor je weer beter voelt en verder kunt. Het is dus niet raar dat mensen te dik worden die hun stemmingswisselingen zo de baas willen zijn. Suiker en suikerhoudende, calorierijke voeding is dus vaak de oplossing voor veel mensen om hun stemming en energie balans op peil te houden, maar hebben van zichzelf ook weer negatieve effecten. Dit kan worden tegengegaan indien je gezond voedsel en tussendoortjes neemt.

Uit onderzoek is gebleken dat je met gezond voedsel de stemming kan beïnvloeden. Met gezond voedsel zorg je namelijk dat de aanmaak van neurotransmitters in de hersenen worden gestimuleerd. De neurotransmitters zijn belangrijk om je goede humeur op peil te houden. Wat je bij alle vormen van depressie namelijk gebeurd is, dat er een daling is van neurotransmitters. Dit zijn stofjes als serotonine en dopamine die een belangrijke functie hebben op het gebied van emoties. Het is dus zaak een dieet te volgen dat de aanmaak van deze neurotransmitters stimuleert. Maar wat kan je dan het beste eten? En wat niet? Hieronder geven we een aantal voorbeelden van gezond voedsel ter vervanging van het ongezonde voedsel of de dikmakers. Wel moet gezegd worden dat ook in gezond voedsel koolhydraten, vetten en suiker zitten die je te dik kunnen maken bij overmatig gebruik. Alleen in combinatie met juiste hoeveelheid gezond voedsel en voldoende bewegen, kunnen ze je stemming verbeteren, je bloedsuikerspiegel stabiel houden en gezondheid verbeteren.

Koffie

De cafeïne in koffie voorkomt dat adenosine, een verbinding aan gaat met de hersenreceptoren die vermoeidheid bevorderen. Hierdoor neemt de alertheid en aandacht toe en vermoeidheid af. Bovendien verhoogt het de afgifte van stemmingsverhogende neurotransmitters, zoals dopamine en noradrenaline. Neem niet meer dan twee of drie kopjes koffie per dag.

Zwarte chocolade

Chocolade is rijk aan vele stemmingsverhogende stoffen. De gelukmakende stofjes als theonomie en N-acylethanolamine, flavonoïden en cafeïne zorgen voor een geluk makend gevoel dat afgegeven wordt door de hersenen. Pure chocolade is veel beter dan melkchocolade. Er zitten geen of nauwelijks toegevoegde ingrediënten in zoals suiker en vet en bevat meer flavonoïden. Neem elke dag 1-2 kleine blokjes (met 70% of meer cacaobestanddelen) per keer en niet meer omdat het een calorierijk voedingsmiddel is.

Bananen

Bananen bevatten veel vitamine B6, wat helpt bij de synthese van stemmingverhogende neurotransmitters zoals serotonine en dopamine Bovendien zitten er vezels en suikers in die een goede combi vormen. Door de vezels komt de suiker langzaam vrij in de bloedbaan, waardoor de bloedsuikerspiegel stabiel blijft en het humeur wordt verbetert. Een banaan in combi met ander fruit per dag is voldoende.

Haver

Haver, een volkorengraan en zit in havermout, muesli, granola en brood. Het vormt vaak met andere granen een uitstekende bron van vezels. Vezels helpen de vertering van koolhydraten te vertragen, waardoor suiker geleidelijk aan vrijkomt in de bloedbaan, zodat je energieniveau stabiel blijft.

Gefermenteerde levensmiddelen

Darmen reageren vaak negatief op spanning of stress. Omgekeerd helpen vezelrijke producten of gefermenteerde voedingsmiddelen ervoor dat de darmen gezond bacterie leven geven en het humeur verbeteren. Gefermenteerde voeding als yoghurt, zuurdesembrood en zuurkool, kunnen de darmgezondheid en het humeur verbeteren. Door het fermentatieproces kunnen levende bacteriën in dit soort voedsel beter gedijen en de groei van gezonde bacteriën bevorderen. Deze laatste kunnen in de darm het serotoninegehalte verhogen. Serotonine is een neurotransmitter die je stemming, stressrespons, eetlust en seksuele drift beïnvloed. Tot 90% van de serotonine in je lichaam wordt geproduceerd door je darmmicrobioom, de verzameling gezonde bacteriën in je darm.

Omega 3-vetzuren

Deze vetzuren vormt een groep essentiële vetten die je via je voeding moet verkrijgen, omdat je lichaam ze niet zelf kan aanmaken. Vette vissen zoals zalm en witte tonijn zijn rijk aan twee soorten omega 3-vetten – docosahexaeenzuur (DHA) en eicosapentaeenzuur (EPA) – die gekoppeld zijn aan afname van depressie. Wilde zalm en kleine vissoorten bevatten minder zware metalen, plastics en antibiotica en zijn dus gezonder dan de kweekvis en grotere vissoorten.

Groente en fruit

Uit studies is gebleken dat gezond eten zoals groente en fruit, gekoppeld is aan een afname van depressie. De antioxidanten in groente en fruit helpen bij het beheersen van ontstekingen, die gepaard gaan met depressie en andere stemmingsstoornissen. Met name bessen bevatten een breed scala aan antioxidanten en fenolverbindingen, die een belangrijke rol spelen bij de bestrijding van oxidatieve stress – een disbalans in je lichaam door schadelijke stoffen. De natuurlijke kleurstoffen anthocyanen, die bij bessen een blauwe kleur geven zijn rijk aan anthocyanen, dat een veel lager risico op depressieve symptomen geeft.

Gerelateerde artikelen