Glutenvrij brood als alternatief of misschien rijst?

 Glutenvrij brood als alternatief of misschien rijst?
Digiqole ad

Ongeveer een vijfde van de wereld bevolking heeft een gluten allergie (coeliakie) en niet iedereen weet het van zich zelf. Gluten zit vooral in tarwe en in mindere maten in andere granen zoals spelt en rogge. Voedsel met gluten zorgt bij mensen met coeliakie voor een beschadiging van het slijmvlies van de dunne darm. Daardoor kan de darm zijn werk niet goed doen. Door het eten van glutenvrije voeding herstellen de darmen en kunnen ze weer voldoende voedingsstoffen opnemen

Gluten allergie

Vooral in tarwe zit een eiwit met de naam gliadine, waar sommige mensen een gluten allergie van krijgen. Wanneer men tarwe consumeert, dat veel in brood zit, kunnen bij diegene die een gluten allergie hebben, de volgende reacties ontstaan: pijn in de buik, opgeblazen gevoel, winderigheid en gedurende de dag meerdere keren dunne ontlasting. Andere symptomen kunnen zijn: vermoeidheid, maagpijn, krampen, humeurigheid, prikkelbaarheid en jeukende huiduitslag en gewrichtspijn

Tarwe 

Tarwe is een van de meest gegeten granen in de wereld. Het is bovendien een van de meest gebruikte granen om brood van te maken, want het is een goedkoop en makkelijk graan om te verbouwen en verwerken. Er wordt meel en bloem van gemaakt en verwerkt tot brood, pasta of koekjes. Tarwe is ook het oudste graan dat we kennen, maar tegenwoordig is tarwe door de genetische wetenschap niet meer hetzelfde als jaren geleden. Wetenschappers zijn in de jaren vijftig verschillende rassen met elkaar gaan kruisen om te zorgen dat er winst gemaakt kon worden. We eten tegenwoordig dus voornamelijk bewerkte en gemodificeerde tarwesoorten die opgegroeid zijn op mineraal arme gronden waardoor ze zelf ook arm zijn aan belangrijke mineralen (overproductie en kunstmest).

Gluten is het probleem

Het verbouwen van tarwe op de biologische ‘ouderwetse’ manier zou opnieuw kunnen worden geïntroduceerd, maar zal om economische redenen niet meer gebeuren. Het levert per hectare namelijk veel minder op. Op dit moment is tarwe dus bewerkt en gemodificeerd en is arm aan mineralen en rijk aan gluten. Dat maakt dat gevoeligheid hiervoor steeds vaker voorkomt. Vooral voor gluten in tarwe zijn veel mensen gevoelig (zelfs zonder dat ze het zich bewust zijn), vooral door de toenemende hoeveelheden die we binnenkrijgen via vele verschillende producten. Vanwege de verdikkende en kauwbare structuur worden gluten vaak geïsoleerd uit granen en verwerkt tot een veelgebruikt bindmiddel in de voedingsindustrie. Zo zitten gluten in snoep, drop, koek, sauzen, soepen, bouillon, dressings en ga zo maar door.

De plant wil graag dat de vrucht / het fruit gegeten wordt. En niet zonder reden. Fruitsoorten zijn lekker en zitten boordevol voedingsstoffen omdat het juist de bedoeling is dat ze opgegeten worden. Hierdoor kunnen de zaadjes zich verspreiden als dieren / of mensen op een andere plek geheel intact weer uitscheiden via de ontlasting. De zaadjes uit het fruit en graan blijven namelijk ongeschonden tijdens het verteringssysteem (indien niet gemalen tot meel). Alles in de natuur heeft een functie. En fruit en graan moet opgegeten worden voor de verspreiding van de zaden. Andere planten doen hun zaden verspreiden door bijvoorbeeld de wind of blijven hangen (kleefkruid) aan de vacht van een dier om er later weer af te vallen.

Sommige dieren kunnen graan eten. Vogels en insecten kunnen omgaan met de anti-nutriënten. Maar mensen kunnen dit niet. Misschien als we granen 2 miljoen jaar geleden “ontdekt” hadden dan was dit nu anders geweest. Maar zo is het niet. Sommige mensen kunnen zuivel verdragen, en anderen kunnen zoete aardappelen prima eten, maar de effecten van lectines, gluten en fytaten zijn niet goed voor ons lichaam.

Van nature glutenvrij

Glutenvrije producten zijn:  zilvervlies rijst, amaranth, boekweit, cassave, aardappelen, gierst, groente en fruit, haver, maïs (ook maïzena en polenta), quinoa, sorghum, teff, tapioca/maniok, noten, vis etc. Ook (gemodificeerd) zetmeel van deze gewassen is glutenvrij. Een risico bij deze producten is dat ze op het land, bij transport, opslag of in de molen, in aanraking komen met gluten.

Glutenvrij brood als alternatief of misschien rijst

Er zijn genoeg gezonde (en lekkere) alternatieven die graanproducten met gluten prima kunnen vervangen. Zoals zogenoemde pseudogranen als quinoa, een graanachtig zaadproduct met een hoog eiwitgehalte of boekweit. Je kunt kiezen voor rijst, haver, teff of gierst. Andere broodvervangers zijn bijvoorbeeld kelp noodles of chia zaden. Je kunt brood gewoon van andere (glutenvrije) granen maken, als je brood zelf niet kunt missen. Het glutenvrije brood dat in de winkels is te krijgen is niet optimaal en hierin zitten vaak stoffen die ook niet gezond zijn zoals suikers. Wellicht komt een gezond glutenvrij brood in de nabije toekomst wel op de markt. Je kunt bij de lunch ook eens vaker zilvervliesrijst eten of quinoa. Eet wat vis, eieren of groenten, er zijn zoveel meer mogelijkheden dan je misschien in eerste instantie denkt.

Brood gezond of ongezond

Of je brood wilt eten is natuurlijk volledig je eigen keuze. Tarwe heeft nadelen, zoals je in dit artikel kon lezen. Niet alleen vanwege de tarwe zelf, maar ook vanwege de gluten die erin zitten en dat maakt brood zeker niet voor iedereen gezond. Zoek je meer bewijs of je een gluten allergie heb, stop dan gewoon eens een tijdje met het eten van brood, tarwe of gluten en kijk eens wat dit doet met je lichaam. Wellicht heb je veel minder last van allerlei klachten, wellicht heb je meer energie of minder last van allerlei spijsvertering klachten. Je eigen lichaam kan dat zelf goed aangeven.

Digiqole ad

Guido