Geraffineerde voeding fabriek en gemaksvoedsel

Gerafineerd eten

Geraffineerd voedsel is ronduit slecht voor de gezondheid En is zeer waarschijnlijk de grootste oorzaak van overgewicht. Daarnaast zorgt het voor vitamine- en mineralen te korten, darmproblemen en het metabool syndroom. Het is zelfs in verband gebracht met depressie, agressie, onvruchtbaarheid en alzheimers.

Geraffineerde voeding fabriek en gemaksvoedsel

Het is het eten en drinken dat in een fabriek zo voor je gemaakt is dat je er (bijna) niks meer aan hoeft te doen. Je kan het direct uit de verpakking opeten of je hoeft het alleen maar af te bakken of op te warmen.

Onder geraffineerde voeding valt al het junkfood en andere duidelijke dingen zoals cake, taart, koek, snoep, limonade en frisdrank. Hieronder vallen echter ook de minder duidelijke etenswaren zoals de meeste sauzen, soepen, kant- en klaarmaaltijden, sappen, smoothies en veel melkproducten.

Over het algemeen kan je goed zien of iets geraffineerd is doordat je het niet meer herkent aan z’n echte vorm en het ingrediënten bevat die je niet herkent. Hieronder een paar voorbeelden van geraffineerd voedsel.

1. Raffinering van graan

Als graankorrels worden geraffineerd (gepolijst, geslepen, gezeefd etc.) –en dus totaal worden uitgekleed – blijven op den duur kale korrels over, waaronder witte rijst en gepelde tarwe. Geraffineerde graankorrels kunnen tot bloem worden vermalen, en van bloem wordt o.a. gebak, koekjes, wit brood en witte pasta gemaakt.

Het grote nadeel van geraffineerde bloem is dat er nauwelijks nog nuttige voedingsstoffen in zitten. De meeste essentiële nutriënten (waaronder B1, B2, B3, magnesium, fosfor, ijzer en zink) bevinden zich namelijk in de vezelrijke buitenlagen. Bloem is dus een voedingsstofloos restant van graan dat verrassend veel weg heeft van tafelsuiker.

2. Raffinage van zout

Zoutkristallen die in de natuur voorkomen bevatten tot wel 91 belangrijke elementen, waaronder essentiële macromineralen en spoorelementen. Helaas is het commercieel gezien voordelig om zout te raffineren. Om die reden bestaat wit consumptiezout (tafelzout, keukenzout en geraffineerd zeezout) alleen nog uit natrium en chloride.

Tip: koop bij voorkeur Keltisch zeezout of Himalayazout; dit bevat veel meer gezonde elementen of nog beter geen extra zout. ( zit toch al te veel in tal van producten)

Geraffineerde suiker

Geraffineerde suikers bestaan uit simpele verbindingen van glucose-, fructose- en galactose-moleculen. Zodoende worden ze heel snel in je bloed opgenomen en veroorzaken ze pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel & insulinepeil. Hierdoor zul je minder makkelijk afvallen en sneller aankomen. Er zijn enkele ongeraffineerde suikervervangers die beduidend heilzamer zijn dan witte kristalsuiker…

4. Raffinement van olie

Plantaardige oliën, waaronder olijfolie en kokosolie, worden steeds vaker fabrieksmatig bewerkt en geraffineerd. Dit wordt onder meer gedaan om de olie watervrij te maken, zodat deze niet spat tijdens verhitting. Ongeraffineerde olie is echter veel rijker aan essentiële micronutriënten!

Tip: gebruik bij voorkeur biologische vormen van olie, waaronder biologische olijfolie en biologische kokosolie.

Waarom dan toch al dat fabrieksmatige voedsel?

Geraffineerde voedsel is heel erg makkelijk en dat maakt het des te verleidelijker. Na een drukke dag hebben de meesten tenslotte maar zelden zin om in de keuken te gaan staan. Door een makkelijke kant- en klaarmaaltijd te pakken hoef je alleen maar even de magnetron, friteuse of oven aan te zetten en is het eten zo klaar en niet duur. Sommigen hebben zelfs daar geen zin in en ploffen uitgeput op de bank neer met een zak chips en voor ze het weten is die leeg.

Geraffineerd voedsel

Is ook vaak makkelijk mee te nemen. Denk maar aan apart verpakte koeken, pakjes of flesjes drinken en mini zakjes chips en andere snacks.

Het grootste probleem van geraffineerd voedsel is dat de goede stoffen er tijdens het raffineren (=fabrieksmatig bewerken) uit worden gehaald en er veel andere stofjes aan toe gevoegd worden zodat het bijvoorbeeld luchtiger wordt, het langer meegaat en de lekkere smaken versterkt worden (E-nummers / aroma’s) zodat de geraffineerde smaak daarmee verdoezelt wordt. Het wordt ook wel eens aangeduid als “lege calorieen”. Je krijgt namelijk een hoop calorieën waar je lichaam maar weinig aan heeft.

De combinatie van een aantal toevoegingen maken het erg aantrekkelijk voor ons lichaam ( suiker, zout en vet heeft een verslavende werking) en worden heel bewust door de fabrikanten er aan toegevoegd. Geld of winst gaan voor gezondheid! Soms worden er weer vitamines en mineralen aan toegevoegd zodat ze het kunnen promoten als gezond. Geraffineerd voedsel staat tenslotte bekent om het feit dat het hand in hand gaan met tekorten. Het is echter nog niet duidelijk of de chemische versies even goed te werken als de natuurlijk versies die ze eruit gehaald hebben. Indien je gewoon gezond eten binnen krijgt heb je zo ie zo geen extra toegevoegde vitamines nodig.

Geraffineerd voedsel is niet giftig zoals het landbouwgif

En is in die zin ook niet echt schadelijk voor de gezondheid…..maar ook niet gezond. Loop eens door een supermarkt en kijk eens hoe weinig er dan nog over blijft dat nog gezond is van het voedsel aanbod of wat we allemaal als consument moeten slikken wat niet gezond is. Denk aan de velen suikers, zouten en dierlijke vetten, E-nummers, kleur, geur en smaakstoffen, residuen van landbouwgif etc. en het is begrijpelijk waarom er zoveel mensen dik zijn en bij de dokter lopen.

Puur voedsel

Probeer het geraffineerde voedsel dan ook zoveel mogelijk te vervangen met ongeraffineerd, puur, voedsel. Hieronder vallen de volkoren granen, alle groente en fruit (bij voorkeur vers of diepvries), noten, eieren en melk- en biologische zuivel producten zoals kaas ( met mate) melk, yoghurt en kwark en biologisch vlees ( met mate ) Wat betreft dranken gaat de voorkeur naar water, thee en koffie.

Voedsel

Door geraffineerd voedsel stapje voor stapje te vervangen merk je er weinig van. Je zult echter wel merken dat je je zowel geestelijk als lichamelijk steeds beter gaat voelen. Zeker als je gevarieerd eet en daarnaast voldoende beweegt.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Guido Sparreboom

Gerelateerde artikelen