Geraffineerde suiker is ongezond

Digiqole ad
Geraffineerde suiker is ongezond

Wat is het verschil tussen geraffineerde en ongeraffineerde suiker? Ongeraffineerde suiker is suiker in zijn natuurlijke vorm, het is nog niet ‘schoongemaakt’ in de fabriek. De suiker wordt schoongemaakt om de suiker wit van kleur te maken, met een neutrale smaak en lange houdbaarheid. Door het raffineren van de suiker worden allerlei stoffen uit de suiker gehaald die je lichaam nodig heeft om de suiker goed te verwerken.

Suiker is een gevaar voor onze gezondheid

Toch eten we steeds meer geraffineerde suikers. Wil je je energie terug, en jezelf beschermen tegen talloze aandoeningen? Minder dan je suiker inname met deze tips.

Eten zonder suiker

De toegenomen consumptie van suiker is één van de grootste oorzaken van westerse ziektes die tegenwoordig epidemische vormen aannemen, zoals obesitas, diabetes en kanker. Door minder suiker te eten kun je je gezondheid beschermen en bovendien je levenskwaliteit verhogen.

Geraffineerde suiker

Is een product dat niet in de natuur voorkomt, maar wat tegenwoordig wel met grote hoeveelheden in onze voeding wordt gebruikt. Wanneer suiker wordt onttrokken uit een natuurlijke bron (zoals suikerbiet) dan wordt het ontdaan van alle natuurlijke gezonde stoffen (vezels, vitaminen, mineralen) zodat alleen de suiker overblijft. De vezels en vetten in voeding zorgen voor een gereguleerde opname van suiker in je lichaam, geraffineerde suiker wordt juist razendsnel verwerkt.

Je lichaam weet niet goed hoe het met geraffineerde suiker moet omgaan, waardoor er allerlei problemen ontstaan. Op de lange termijn kan overmatige consumptie van suiker leiden tot moeheid, infecties (zoals candida) en zelfs de eerder genoemde ziektes. Maar zoals altijd heb je een keuze. Jij kunt kiezen voor minder suiker, en wij hebben tips voor je!

1. Laat je niet misleiden: lees de etiketten

Suiker komt met vele namen. Voor je lichaam is het echter altijd even giftig. Wil je eten zonder suiker? Wanneer je producten eet die in een fabriek worden geproduceerd is het belangrijk om op je hoede te blijven.

Bekijk altijd het etiket. De ingrediëntenlijst is gesorteerd op hoeveelheid. Het eerste ingrediënt op de lijst is automatisch het meest aanwezig in het product. Wanneer je ziet dat suiker één van de top 3 ingrediënten is, dan weet je dat het in grote hoeveelheden aanwezig is. Let er daarbij op dat je zelden het woord ‘suiker’ zult aantreffen op een etiket. Fabrikanten gebruiken tientallen ‘schuilnamen’ die allemaal op hetzelfde neerkomen: geraffineerde suiker.

Hieronder vind je een aantal veel voorkomende varianten van suiker:

– Suiker
– Dextrose
– Basterdsuiker
– Glucose-fructosestroop
– Fructose
– Fructosestroop
– Bruine suiker
– Glucosestroop
– Siroop
– Invertsuiker
– Kristalsuiker
– Melasse
– Rietsuiker
– Etc.

Laat je informeren door de verpakking als wilt eten zonder suiker.
Zo zul je al snel tot de conclusie komen dat je ‘gezonde’ ontbijt met krokante muesli rijk is aan suiker. Wil je geraffineerde suiker uit je ontbijt bannen? Stap dan over op muesli of havermoutpap en voeg zelf vers fruit toe. Ja, fruit is zoet en bevat suiker, maar omdat je de suiker in zijn originele vorm eet is het een stuk minder schadelijk dan die zoete cruesli.

2. Kook zelf met verse producten

Wanneer je zelf kookt weet je precies wat er in je eten gaat, en dat is belangrijk als je wilt eten zonder suiker. Maak je eigen sauzen, je eigen salade dressings en je eigen soepen. Kant-en-klaar maaltijden zitten vol met suiker (en zout, additieven en conserveringsmiddelen). Als jij geen suiker in je tomatensoep stopt dan weet je zeker dat het er niet in zit!

3. Drink koffie en thee zonder suiker

Ben je gewend aan suiker in je koffie en thee? Probeer jezelf dan langzaam te laten wennen aan minder zoetheid door de hoeveelheid suiker rustig af te bouwen. Kun je echt niet zonder zoetigheid in je koffie en thee? Schakel dan over op een gezonde zoetstof (zie tip 5).

4. Stop met het drinken van frisdrank en supermarkt vruchtensappen

Frisdrank is lekker, maar niet goed voor je lichaam. Dat geldt ook voor sapjes als Dubbelfrisss en zogenaamde ‘natuurlijke’ vruchtensappen in pak.

Gebruik deze dranken niet als je standaard drankje maar gebruik ze als de uitzondering. Drink liever water, bruisend water, groene thee en koffie.

5. Laat je niet verleiden tot allerlei suiker alternatieven

Zoetstoffen zijn extracten met een zoete smaak, zonder de negatieve effecten van suiker. Er zijn verschillende zoetstoffen op de markt, maar er zijn maar weinig zoetstoffen die gezond genoemd kunnen worden. Veel zoetstoffen zijn mogelijk zelfs bijzonder schadelijk voor je lichaam.

Zoetstoffen die worden toegevoegd aan light producten zoals frisdrank en suikervrije fruityoghurt zijn mogelijk schadelijk voor je lichaam (zoals aspartaam en sacharine). Het zijn chemische additieven die je volgens veel onderzoekers nog verder van huis brengen. Een gezond natuurlijk alternatief op suiker is stevia. Een extract dat wordt gemaakt van de stevia plant (overigens ook te koop bij winkels als Intratuin). Stevia kan gebruikt worden in je koffie of thee, en ook in gerechten en bak producten. Stevia heeft echter wel een bittere nasmaak.

Een ander natuurlijk alternatief is honing

Koud geslingerde natuurlijke honing (verkrijgbaar in natuurvoeding winkels als de Tuinen) bevat veel gezonde stoffen. Dat betekent echter niet dat je honing onbeperkt kunt eten. Het is gezonder dan suiker, maar het is nog steeds rijk aan suiker. Gebruik het dus met mate! Dat geldt ook voor agave-siroop en ahorn-siroop.

Als je wilt eten zonder suiker, werk dan met heel fruit. Verwerk bijvoorbeeld banaan in je baksels of dadels, in plaats van suiker. Of zoet je toetje met rood fruit (eventueel uit de vriezer). Lekker zoet en een stuk gezonder.

6. Vermijd suiker als comfort-food

Hoe minder suiker je binnen krijgt, des te minder drang naar suiker je krijgt. Zit je even niet lekker in je vel? Probeer dan niet naar suikerhoudende producten te grijpen. Het is zo verleidelijk om lekker een bak ijs naar binnen te werken. Bedenk echter dat die bak ijs je alleen maar verder van huis zal brengen.

Hoe meer suiker je eet, des te meer suiker je lichaam wil hebben. Ga dus liever aan de slag met groenten en fruit. Maak gezonde snacks voor jezelf, zoals groente met humus dip of een verse fruit salade.

7. Niet persen maar blenden

Wil je vers fruit drinken? Grijp dan niet standaard naar de juicer, maar doe je best om het fruit zo volledig mogelijk binnen te krijgen. Dit kun je doen door smoothies te maken.

In een glas appelsap zitten al snel vier appels verwerkt

Lekker, maar vier appels zou je normaal gesproken nooit kunnen eten. Je krijgt dus de suiker uit vier appels binnen, zonder de voedzaamheid die de appels je te bieden hebben. Normaal gesproken zou je vier appels nooit wegkrijgen!

Wanneer je smoothies maakt krijg je de volledige vrucht binnen, inclusief alle goede vezels en andere voedingsstoffen. Wil je het nóg gezonder maken? Maak dan groene smoothies.

8. Nóg minder suiker eten

Snelle koolhydraten die je vindt in brood, pasta, gekookte aardappelen, chips, rijst en vergelijkbare producten, zijn als suiker voor je lichaam. De koolhydraten zijn zo makkelijk te absorberen, dat ze bijna hetzelfde effect hebben als geraffineerde suiker. Wil je echt profiteren van een leven zonder suiker? Eet dan drastisch minder brood en andere ‘staple foods’. En als je het eet, kies dan altijd voor de volkoren varianten (volkoren brood, aardappel met schil, zilvervliesrijst).

Wat je dan wél kunt eten?

Groente. Stapels, heuvels, bérgen groente! Groente zit vol met voedingsstoffen, en beschermt je lichaam tegen (bijna) alles dat je niet wilt. Precies, veggies are your friends. Eet ze in grote getalen, en zie hoe je gezondheid met sprongen vooruit gaat.

Jij verdient een leven met minder suiker

Minder suiker eten is niet altijd makkelijk, maar het is altijd de moeite waard. Hoe meer je je bewust bent van de suiker in je voedingspatroon, des te makkelijker het wordt om gezonde keuzes te maken.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Guido Sparreboom

Digiqole ad

Guido