Biodiesel gemaakt van palmolie is niet duurzaam en zelfs 2 tot 3x schadelijker dan gewone diesel. Ondank Nederland in 2020 van 10% naar 20% Biodiesel wilde, heeft de  Europese Commissie besloten dat er juist minder biobrandstof bij gemengd moet worden. Biobrandstoffen zijn niet goed voor het klimaat, zoals aanvankelijk werd gedacht, maar vaak juist nog slechter dan conventionele diesel en benzine. De bijmengverplichting moet volgens de EU-Commissie worden afgebouwd van 10 procent naar 6,8 procent in 2030.

Indonesië en Maleisië zijn een van de grootste palmolie exporteurs

85 procent van de wereldproductie van palmolie komt uit Maleisië en Indonesië. Nederland is na China, India en Pakistan de grootste importeur. Nederland is veruit de grootste palmolie handelaar van de Europese Unie. Grote producerende landen als Indonesië en Maleisië die hun afzetmarkt naar Europa kleiner zien worden door de nieuwe maatregelen voelen zich hierdoor gedupeerd.

Nederlandse fabrikanten investeren tussen de 1,5 miljard en 2 miljard euro voor nieuwe Biodiesel fabrieken

Tenminste drie biodiesel fabrieken in Nederland zijn door de nieuwe aangekondigde maatregelen gedupeerd, en  hebben na investering gedaante hebben van miljoenen euro’s, door de nieuwe maatregel maar nog geen druppel geproduceerd. Het gevaar zit erin dat deze grote investeerders in de toekomst niet langer bereid zijn om opnieuw te duurzame energie te investeren als deze markt zo onstabiel blijft. De nieuwe fabrieken moeten minstens vijftien jaar kunnen draaien om alleen al de kosten terug te verdienen.

Europese Commissie geschokt over effecten biodiesel

Veel natuurorganisaties waarschuwde de politiek al eerder dat Biodiesel meer vervuilend is als gewone diesel. Uiteindelijk liet de Europese Commissie een tweetal jaren terug door onderzoeksbureau Ecofys, uitzoeken of dat ook zo was. Ze waren na afloop geschokt over de bevindingen. Met name diesel uit palmolie stoot zelfs meer CO2 uit dan conventionele diesel. Ongeveer de helft van de Europese biodiesel is gemaakt van palmolie en hiervoor moet vaak veel natuurlijke bossen wijken.

Nederlandse natuurbeschermers zijn blij met de nieuwe maatregel

Palmolie is 3x meer vervuilden en is niet duurzaam. De Europese Commissie wil om deze reden geen palmolie meer als Biodiesel gebruiken. Momenteel wordt meer dan de helft van de totale hoeveelheid palmolie die nu in Europa wordt ingevoerd (vier van de bijna acht miljoen ton) gebruikt voor de biobrandstoffen. Het Europees Parlement wil het gebruik van palmolie vanaf 2023 geleidelijk wordt afgebouwd tot nul in 2030. Voor Nederlandse natuurbeschermers is er eindelijk weer hoop dat er niet nog meer oerwoud verdwijnt om extra palmolie te produceren voor Biodiesel. Ook de bedreigde diersoorten als de orang-oetang hebben hierdoor minder kans om uit te sterven.

Palmolie wel voor voedsel, niet voor in de tank

Een geheel verbod op palmolie is er (ondanks de protesten van natuurbeschermers) niet en veel bewerkte producten zoals koekjes en pizza’s bevatten palmolie. Palmolie is ook een grondstof van ingrediënten die in persoonlijke verzorgingsproducten zit, zoals zeep, scheerschuim, crèmespoeling, deodorant, lippenbalsem, zonnebrandcrème, anti-muggenmiddel, shampoo, en in was- en reinigingsmiddelen. Het zou beter zijn om andere vetsoorten te gebruiken die in Europa worden geproduceerd als zonnebloem olie of lijnzaad. Dit bespaart veel Co2, Nox en fijnstof voor transport (zeeschepen of vrachtwagens)en maakt dat er geen regenwoud hoeft te worden gekapt om plaats te maken voor nieuwe palmolie plantages.

Biobrandstof uit afval is ok

Biobrandstoffen uit afval, worden door de milieuorganisaties voldoende duurzaam bevonden. Het gaat hier om Biodiesel dat gewonnen wordt uit producten als plantaardig frituurvet. Biodiesel in Nederland wordt alleen nog gemaakt van oud frituurvet en dierlijk vet uit slachterijen. Frituurvet is in Nederland geld waard en komt zelfs als importproduct van Amerika tot China toe om vervolgens in Nederland hier te worden verwerkt. Dierlijk vet is niet duurzaam, omdat ze afkomstig is van dieren.

Boeren over biobrandstof

Boeren zijn blij met de bijmengverplichting en 3% van de landbouwgrond is momenteel  in gebruikt om biobrandstoffen te produceren. Dit geeft meer inkomen aan de boer die vaak andere landbouwproducten niet goed kan verhandelen waar een overschot aan is zoals graan. Maar zolang deze grondstoffen voor Biodiesel met tractoren, kunstmest en bestrijdingsmiddelen wordt verbouwd, is het ook geen duurzame oplossing. Kortom: alleen restproducten van de landbouw die gebruikt kunnen worden voor biodiesel (groen of stro) kunnen duurzaam zijn, geteelde gewassen hiervoor zijn dat dat in de regel niet.