Eet jij voldoende vitamines en mineralen?

 Eet jij voldoende vitamines en mineralen?
Digiqole ad

Is niet gezonder, maar zorg wel voor een betere verkoop. Bijna alle verpakte voedingsmiddelen, vlees en brood bevatten toegevoegde nep vitaminen die je zonder het te weten elke dag in overmaat consumeert. Miljoenen mensen in Nederland slikken daarnaast dagelijks een of meerdere typen nep vitamines via Vitamine pillen. Toegevoegde vitamines is de zoveelste truck uit de trukendoos van de levensmiddelen industrie om ons in de maling te nemen. Om het echte te verruilen voor een goedkoop te produceren surrogaat product wat je niet meer energie geeft, maar juist energie zal kosten.

Meer smaak en minder toevoegingen?

Producten met toegevoegde vitaminen en mineralen. Boter en brood met toegevoegde omega 3, yoghurt met extra calcium of extra vezels erin, cholesterolverlagende boter, kleine, maar dure zuiveldrankjes met extra bacteriën voor de darm sinaasappeldrankje met toegevoegde vitamine C, energiedrankjes met nog veel meer erin en zelfs aan de maaltijden heeft men vaak mineralen en vitaminen toegevoegd.

Fabrikanten

Hebben een mogelijkheid gevonden om over de rug van de consument en met voorbijgaan aan diens gezondheid, winst te maken. Zo zijn er intussen al veel drankjes en voedingsmiddelen met toegevoegde vitaminen en mineralen. Ze worden aangeprezen als zouden ze goed voor de gezondheid zijn, maar dat is niet altijd waar. Behalve dat zijn ze ook duurder, dan de voedingsmiddelen zonder die toevoegingen.

Niet altijd in natuurlijke vorm

Die toegevoegde vitaminen en mineralen zijn niet altijd van natuurlijke oorsprong, maar worden regelmatig in laboratoria ontwikkeld. Dat is vaak goedkoper dan de natuurlijke stof. Met de smaakstoffen doet men dit al veel langer. De consument proeft er niets van en de smaak is vaak zelfs intensiever dan de smaak van het natuurlijke product. Als men kinderen aan deze smaakstoffen laat wennen, lusten ze later vaak de echte, natuurlijke voedingsstoffen niet meer.

Allergieën

Vaak wordt er gezegd dat allerlei allergieën tegenwoordig zo in opmars zijn, omdat wij te hygiënisch bezig zouden zijn. Mogelijk, maar ook die chemische toevoegingen aan voedingsmiddelen kunnen allergieën uitlokken. Het zijn immers geen lichaamseigen stoffen. Voorzichtigheid daarmee kan daarom geen kwaad.

Gevarieerd eten zorgt voor voldoende vitaminen en mineralen. Wie gevarieerd eet, heeft eigenlijk al die toegevoegde vitaminen en mineralen niet nodig. Dagelijks een voldoende portie groenten, fruit, granen en/of aardappelen en zuivel geeft het lichaam alles dat het nodig heeft.

Eet jij voldoende vitamines en mineralen?

Boven de 60 hebben mensen vaak toch iets extra’s nodig. Net als alle functies, gaat ook het opnemingsvermogen van de darmen bij de meeste mensen dan wat achteruit. Hoewel er dan gevarieerd gegeten wordt, komt het lichaam dan soms toch wat te kort. Ook mensen met een vermageringsdieet, een coeliakiedieet, lactose intolerantie, en dergelijke kunnen vaak iets extra’s gebruiken. Behalve dat kan het soms goed zijn om na een flinke ziekte of een operatie wat extra vitamines te nemen om het ontstane tekort wat aan te vullen en terug op krachten te komen.

Uw beurs

Voor ieder ander zijn voedingsmiddelen met toegevoegde vitaminen en mineralen niet nodig en kunnen zelfs ongezond zijn. Van vitamine A, D en E mag men eigenlijk niet teveel binnen krijgen, want deze kunnen zich in het lichaam ophopen en daar zelfs schade aanrichten. Het is dan ook belangrijk om op het etiket de inhoudsstoffen te lezen, zodat u zelf kunt bepalen welke stoffen u en de leden van uw gezin binnenkrijgen. Voorlopig komt er nog geen einde aan de creativiteit van de fabrikanten. Zolang de regeringen hier geen stokje voor steken, moet iedereen zelf opletten. Uw beurs vaart er wel bij.

Echte Vitamine C

Toegevoegde Vitamine c of een teveel aan natuurlijke vitamine c heeft een grotere belasting van de nieren tot gevolg en het teveel word er weer uitgeplast.

Natuurlijke vitamine C

Heeft een functie als antioxidant in het lichaam en is nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van de weerstand. Vitamine C zit in fruit, groente en aardappelen, vooral in koolsoorten, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien. Over het algemeen krijg je bij gevarieerd eten genoeg vitamine C binnen en blijf je vanzelf gezond.

Digiqole ad

Guido