Coronacrisis zorgt voor onzekerheid en stress

Foto: Anna Shvets

Coronacrisis zorgt voor onzekerheid en stress

De coronacrisis maken veel mensen onzeker, angstig, bezorgd en voor de meeste een hoop stress. Om andere te helpen moet je zelf vertrouwen uitstralen en moet je rustig en onbezorgd over komen.

Mee huilen is verkeerd, omdat het een ander nog meer angst oplevert. Om stress of angst te verminderen begin je bij jezelf, anders slaat het alleen maar over naar anderen. Vooral kinderen zijn er gevoelig voor.

Symptomen tijdens een uitbraak van het coronavirus

  • Angst en zorgen over uw eigen gezondheid
  • Gezondheid van uw dierbaren
  • Veranderingen in slaap of eetpatronen
  • Moeilijk slapen of concentreren
  • Verergering van chronische gezondheidsproblemen
  • Toegenomen gebruik van alcohol, tabak of drugs

Als je zelf rustig ben dan is het goed om voor je vrienden en je familie zorgen, ze aan te horen, wat voor hun helpt en geef ze ook wat tips om om te gaan met angst en stress. Anderen helpen omgaan met hun angst en stress kan je gezin en naasten sterker maken.

Dingen die je kunt doen om jezelf weer goed te voelen

  1. Probeer het kijken, lezen of luisteren naar nieuwsverhalen, inclusief sociale media te beperken tot maar een of twee keer per dag. Herhaaldelijk horen over de pandemie kan verontrustend zijn.
  2. Zorg goed voor je lichaam. Haal diep adem, rek uit of mediteer.
  3. Probeer gezonde, uitgebalanceerde maaltijden te eten, regelmatig te sporten, voldoende te slapen en alcohol en drugs te vermijden.
  4. Maak tijd om te ontspannen. Probeer wat andere activiteiten te doen die je leuk vindt
  5. Maak contact met anderen. Praat met mensen die u vertrouwt over uw zorgen en hoe u zich voelt.
  6. Bel uw zorgverlener als stress uw dagelijkse bezigheden meerdere dagen op rij in de weg staat.

Voor ouders met jonge of opgroeiende kinderen

Kinderen en tieners reageren gedeeltelijk op wat ze zien van de volwassenen om hen heen. Wanneer ouders en verzorgers rustig en zelfverzekerd met de COVID-19 omgaan, kunnen ze hun kinderen de beste ondersteuning bieden. Ouders kunnen geruststellender zijn voor anderen om hen heen, vooral kinderen, als ze beter voorbereid zijn. Niet alle kinderen en tieners reageren op dezelfde manier op stress. Enkele veelvoorkomende veranderingen om op te letten zijn. Overmatig huilen of irritatie bij jongere kinderen -Terugkerend naar gedrag dat ze zijn ontgroeid (bijvoorbeeld bedplassen). Overmatige zorgen maken of verdriet. Ongezonde eet of slaapgewoonten Prikkelbaarheid en “acteren” gedrag bij tieners – Slechte schoolprestaties of school vermijden. Moeilijkheden met aandacht en concentratie. Vermijden van activiteiten of passief overkomen. Onverklaarbare hoofdpijn of pijn in het lichaam – Gebruik van alcohol, tabak of andere drugs

Er zijn veel dingen die u kunt doen om uw kind te ondersteunen. Neem de tijd om met uw kind of tiener te praten over de COVID-19-uitbraak. Beantwoord vragen en deel feiten over COVID-19 op een manier die uw kind of tiener kan begrijpen.

Stel uw kind of tiener gerust dat ze veilig zijn. Laat ze weten dat het goed is als ze van streek zijn. Deel met hen hoe u met uw eigen stress omgaat, zodat zij van u kunnen leren omgaan. Beperk de blootstelling van uw gezin aan nieuwsverslaggeving over de corona crisis, inclusief sociale media.

Kinderen

Kinderen kunnen verkeerd interpreteren wat ze horen en kunnen bang zijn voor iets wat ze niet begrijpen. Probeer regelmatige routines bij te houden. Als scholen gesloten zijn, maak dan een schema voor leeractiviteiten en ontspannende of leuke activiteiten. Wees een rolmodel. Neem pauzes, slaap voldoende, beweeg en eet goed. Maak contact met je vrienden en familieleden. Probeer vooral de positieve dingen te benoemen, succes!

Gerelateerde artikelen