Blauwe bessen zijn super gezond

 Blauwe bessen zijn super gezond
Digiqole ad

Blauwe bessen zijn super gezond naast de vele vitaminen waarover de blauwe bes beschikt, is het een rijke bron van antioxidanten. Antioxidanten werken ontstekingsremmend, spelen een belangrijke (afremmende) rol bij het verouderingsproces en zijn cholesterolverlagend. Bovendien zijn de besjes caloriearm waardoor ze zeer goed passen binnen een dieet.

Goed voor hart en vaatziekte

Blauwe bessen voor goed voor het hart. Drie porties aardbeien of blauwe bessen per week zouden het risico op een hartinfarct bij vrouwen met één derde doen afnemen. Het positieve effect zou vooral toe te schrijven zijn aan de anthocyanen in blauwe bessen. Zij zouden de bloedvaten in het menselijk lichaam fit houden door onder meer de slagaders te verwijden en het ontstaan van plaques in de bloedvaten te voorkomen.

Ontsteking remmend

Blauwe bessen bevatten stoffen die bacteriën stoppen zich te vermenigvuldigen en te hechten aan de blaaswand. Daarnaast zijn ze goed in het afweren van de foute E. coli bacteriën, een belangrijke aanstichter van veel urineweg infecties.

Goed voor de hersens

Blauwe bessen bevatten nog meer antioxidanten: flavonoïden, die de verbindingen tussen leren en cognitie verbeteren. Het eten van blauwe bessen is goed voor je geheugen.

Beschermen tegen kanker

De blauwe kleur van de bessen wijst op de aanwezigheid van een grote hoeveelheid antocyaan, een antioxidant waarvan is aangetoond dat het kanker bestrijdende eigenschappen heeft. Uit een studie is gebleken dat bij muizen de groei van kankercellen in de prostaat en lever werd gestopt.

Antiveroudering

Er zijn maar weinig voedingsmiddelen die meer anti-oxidanten bevatten dan blauwe bessen. Na blauwe bessen bevatten respectievelijk, aardbeien, pruimen, sinaasappelen, blauwe druiven en grapefruits veel anti-oxidanten. Verder bevorderen blauwe bessen ook nog de collageenproductie. Collageen is verantwoordelijk voor stevigheid en elasticiteit van de huid. Tijdens het vernieuwingsproces van de huid wordt op jonge leeftijd voldoende collageen gemaakt om de huid jong, stevig en soepel te houden. Na het 25e levensjaar neemt de productie van collageen gestaag af. Hierdoor veroudert de huid en ontstaan er rimpels, de huid wordt slapper en effecten van buiten af hebben een grotere invloed op de huid.

Vitamine verlies door verhitting of bewaren

Jammer genoeg blijken de gezonde eigenschappen achteruit te gaan door verhitting en/of lang bewaren. Ook als je ze in gerechten verwerkt waar veel suiker aan te pas komt dan heft dat veel van de gezonde eigenschappen van de bessen op. Dus met veel blauwe bessenjam eten schiet je niet op. Verder bevat de ene blauwe bessen soort meer anti-oxidanten dan de andere.

Bij onderzoeken naar residuen

Van bestrijdingsmiddelen op vruchten en fruit is het niet zeldzaam dat meer dan 85 procent van de genomen monsters residuen van gewasbeschermingsmiddelen. Het aandeel van de monsters met een hoger niveau dan de wettelijke grenzen is laag met 0,5%. Met deze gegevens zouden we ons toch wel zorgen kunnen maken, omdat vele kleine beetjes gif een grote kunnen maken in het lichaam waar ze slecht af kunnen worden gebroken. Daarom zijn biologische bosbessen net weer wat gezonder dan de bessen die we in de winkel kopen.

Digiqole ad

Guido