Biologische kwark gezond

 Biologische kwark gezond
Digiqole ad

Biologische kwark kan zowel voor ontbijt als dessert gegeten worden en heeft ook een heerlijke volle smaak. Bio producten geven je een goed en gezond gevoel waardoor het extra genieten is. De koeien van deze biologische boerderijen zijn veel buiten, grazen op groene weilanden die alleen met natuurlijke middelen worden behandeld en krijgen biologisch voer.

Wat is kwark eigenlijk?

Kwark is een soort verse kaas. Om kwark te maken wordt melk 24 uur lang aangezuurd met melk-bacteriën. Hieraan wordt stremsel toegevoegd. Na de 24 stremmen verzuring op kamertemperatuur wordt de massa gesneden en in een soort “kwarkzak” uitgelekt. Wat overblijft is dan ongeveer een derde van de beginhoeveelheid. Deze massa wordt vervolgens goed geroerd.

Kwark gemaakt van koemelk

Nederlandse warenwet is de term “kwark” voorbehouden aan kwark bereid uit koemelk. Er mogen aan commercieel verkrijgbare kwark extra melkbestanddelen worden toegevoegd. Echte kwark, wat valt onder kwark gemaakt uit koemelk, is vrijwel niet meer verkrijgbaar. Vrijwel altijd wordt er een ander (melk) product aan toegevoegd. Als we denken dat volle kwark bestaat uit koemelk, komen we bedrogen uit. Volle kwark bestaat veelal uit magere kwark aangelengd met room, of een andere toevoeging om het vetgehalte te verhogen tot het wettelijk vastgestelde gehalte door de warenwet. Volle kwark voldoet dus aan wettelijke eisen, maar heeft niets meer te maken met “echte” kwark.

Kwark is gezond

Kwark is gezond maar zijn er nogal wat verschillen, en daarom moet de claim “ gezond” ook worden genuanceerd. We onderscheiden drie varianten in het algemeen: volle kwark, halfvolle kwark en magere kwark. Al deze varianten verschillen ook sterk in voedingswaarden. Magere kwark is bijvoorbeeld erg rijk aan eiwitten (caseïne) Deze eiwitten zijn langzaam, wat ervoor zorgt dat er in het lichaam voor een lange periode eiwitten worden afgegeven. Dit is erg gunstig voor sporters en mensen die hun spieren dagelijks veel gebruiken. Een schaaltje magere kwark na een training helpt de spieren te herstellen. Eiwit is erg gunstig voor het in stand houden van het spierweefsel. Omdat eiwit sterk verzadigt, vult het beter dan koolhydraten en vetten.

Magere kwark bevat ook aardig wat calcium

Goed voor botten en het gebit, en voor transport van andere mineralen in de lichaamscellen. Kwark bevat ook aardig wat vitamine K2, wat ervoor zorgt dat calcium in de botten blijft en niet terecht komt in de bloedvaten. Calcium in de bloedvaten kan zorgen voor verkalkingen en arteriële stijfheid. Vitamine K2 zorgt ook voor schone bloedvaten. Wist je dat een kom magere kwark ’s avonds voor het slapen gaan bijna hetzelfde effect geeft als een supplement met eiwit? Magere kwark wordt dan ook gezien als het meest gezondste en goedkoopste alternatief om eiwitrijk te eten.

Halfvolle en volle varianten

Dit komt omdat deze aanzienlijk meer vetten en calorieën bevatten door diverse toevoegingen als room. Terwijl het eiwit gehalte in veel gevallen zelfs veel minder is dan magere kwark. Het is nogal verwarrend, want met volle kwark denken we juist zo puur mogelijk te eten, net zoals we bijvoorbeeld een voorkeur hebben voor volle melk omdat we denken dat magere melk in principe volle melk is waar al het vet uit is gehaald. Bij kwark is dit juist andersom:

Vetgehalte van kwark

Magere kwark verschilt aardig in voedingswaarden, waar magere kwark bijvoorbeeld per 100 gram gemiddeld 50 kcal bevat, bevat volle kwark bijna 3 x zoveel meer. Dit ligt aan het vetgehalte. Terwijl het eiwitgehalte vaak lager ligt dan magere kwark, ook koolhydraten. Het is dus beter om voor magere

Dessert

Kwark is lekker met biologische vruchten compote (vooral abrikozen) maar ook met biologische muesli of echt fruit.

Digiqole ad

Guido