Biologisch voorgesneden of supermarkt groente gezond?

 Biologisch voorgesneden of supermarkt groente gezond?
Digiqole ad

Groente en fruit kun je het beste oogsten als ze rijp zijn. En als je ze snel na de oogst opeet zijn ze ook het lekkerste en bevatten ze de meeste voedingsstoffen. Groente en fruit dat wordt geïmporteerd worden vaak onrijp geoogst. Dat is makkelijker voor het transport en de opslag, maar doet afbreuk aan de smaak en de kwaliteit. Je proeft het zelf, die aardbeien die je in november in de supermarkt koopt zijn lang niet zo zoet als de zomerkoninkjes die je in juli bij de groenteboer proeft.

Verspilling energie en CO2 uitstoot

Producten die op een lang transport gaan of in kassen worden geteeld zorgen voor meer energieverbruik en een hogere CO2 uitstoot. Daarom is het kopen en eten van seizoensproducten veel duurzamer. En vaak ook nog eens goedkoper, omdat ‘in het seizoen’ het aanbod.

Zon gerijpt fruit en groente veel lekkerder

Zongerijpt fruit is niet alleen veel smakelijker! Voor de belangrijke voedingsstoffen om te vormen moet het door de zon gerijpt worden. Pas in de laatste paar dagen als het door de zon gerijpt worden, ontwikkel de vitaminen, mineralen en antioxidanten. Tegenwoordig krijgen we in Nederland veel te weinig zongerijpt fruit binnen. Een groot deel van onze groente en fruit wordt tegenwoordig onrijp geoogst en in de winkel onder lampen gerijpt.

Biologisch voorgesneden of supermarkt groente gezond?

Deze groente en fruit bevatten helaas niet meer de voedingsstoffen die het zou moeten bevatten, omdat 80% van de voedingsstoffen wordt gevormd in de laatste 20% van de rijping. Bovendien is de bodem waarop veel van onze groente en fruit groeit erg arm, waardoor bepaalde voedingsstoffen er gewoon niet meer in zitten.

Koop ook zoveel mogelijk biologisch

Geteelde groente en fruit, omdat onze huidige commerciële landbouw met al zijn kunstmest maken dat de smaak en kwaliteit minder is. Maar ook weer heb je dan te maken met de bestrijdingsmiddelen en insecticiden die een schaduw kant werpt over onze gezondheid en over wat zo gezond had kunnen zijn namelijk fruit en groente dat heel belangrijk is voor onze gezondheid. En dan hebben we het nog niet eens over de behandeling met chemicaliën en doorstraling met gammastralen, die op grote schaal plaats vinden om onze groente en fruit langer vers te houden.

We hebben fruit en groente nodig om gezond te blijven

Tegelijkertijd wordt onze behoefte aan de voedingsstoffen uit verse groente en fruit wordt steeds groter. Milieuvervuiling, straling, ongezonde voeding, slaaptekort en stress zorgen ervoor dat we steeds meer antioxidanten of fruit en groente nodig hebben om gezond te blijven.

Biologisch voorgesneden groenten gezond

Verpakte groente en fruit komen niet rechtstreeks van het land, maar hebben een lange reis achter de boeg. Ze worden geplukt, gekoeld, gewassen, gedesinfecteerd met chloride of bestraald, verpakt en getransporteerd. Gedurende dit hele proces, blijven er weinig vitaminen over.

Kunstmatige vitamine en mineralen toegevoegd aan het groente of fruit pakket

Producenten compenseren dit verlies aan nutriënten, door de groente en fruit in een vitamine- en mineralendipje te doen. Veel consumenten zijn zich niet bewust van het feit dat hun versgesneden fruit in werkelijkheid weken oud is en dat dat wat erin zit aan vitaminen, kunstmatig is toegevoegd. Dus worden consumenten misleid over de natuurlijkheid van de producten. Of is dit een redelijk compromis om consumenten te verzekeren van vitaminen?

Bevroren groente voldoet wel

Bevriezen is een pauzeknop indrukken op de natuur. Het product behoudt zijn versheid, enzymische reacties vertragen, en er zit een rem op degradatie. Bevroren fruit en groente zijn vaak verser. Dat betekent: de vitaminen zijn behouden, de mineralen niet. In een studie werden verse en bevroren blauwe bessen, aardbeien, broccoli, erwten, maïs, spinazie, bloemkool en bonen vergeleken. Bevroren groente en fruit bleek uitmuntend te scoren op vitamine A, foliumzuur en vitamine C.

Koelkast kan maar niet te lang

Als je verse producten in de koelkast legt, is dit product een levend materiaal. Het ademt, er is oxidatie en enzymen doen hun werk. Het product degradeert en verliest nutriënten. Zet de koelkast op een temperatuur tussen 3 en 10° C. Boven deze temperatuur gaat de kwaliteit snel achteruit. Ideaal zijn de groente bak en/of de twee hoogste rekken.

Bewaar tip

Bewaar niet alle groenten en vrucht bij elkaar omwille van het Ethyleen probleem. Ethyleen is een volstrekt natuurlijk rijpingshormoon en ongevaarlijk voor onze gezondheid. Maar bewaar geen groente- en fruitsoorten die veel ethyleen produceren naast soorten die daar heel gevoelig voor zijn, gaan deze laatste veel sneller bederven. Tomaten, rijpe appels en kiwi’s geven veel ethyleen af. Andersom zijn koolsoorten, komkommers, broccoli, aubergines en champignons zeer gevoelig voor bederf door ethyleen.

Digiqole ad

Guido