Bewegen gezond voor lichaam en geest

Bewegen gezond voor lichaam en geest

Dat bewegen gezond is weet iedereen en blijkt uit talloze wetenschappelijke onderzoeken. Ondanks bij iedereen wel bekend is dat we elke dag minimaal een half uur moeten bewegen, gebeurt dit nog steeds te weinig. Vooral ouderen boven de 60 jaar bewegen te weinig, waardoor dementie en andere ziekte beelden als hart en bloedvaten nog steeds toenemen.

Wandelen, fietsen of sporten voor een gezond lichaam en goed werkende hersenen

Chronische ziekte beelden, waaronder dementie en soms ook kanker, kan voor een deel preventief worden voorkomen door minimaal een half uur per dag actief te zijn. Een half uur wandelen kost geen geld, hoogstens wat inzet en inspanning. Maar de ziekenhuiskosten voor je zelf en de gemeenschap zijn enorm hoog en alleen de farmaceutische industrie wordt daar rijker van.

Meer dan 50% van de Nederlanders krijgen te maken met dementie

Nederlanders worden steeds ouder, maar de chronische ziektes nemen sterk toe nadat wij de 60 jaar zijn gepasseerd. Na het 70e levensjaar krijgen veel mensen dementie en overlijden uiteindelijk aan deze ziekte. Het RIVM meld dat in de afgelopen 8 jaar het aantal mensen met één of meer chronische ziekten met 17% is gestegen. In 2011 hadden in totaal 5,3 miljoen Nederlanders een chronische ziekte.

Het KWF meld ook dat bewegen belangrijk is om gezond te blijven en kanker te verminderen. Ongeveer 2% van de kankersterfte en ongeveer 2% van de nieuwe kankergevallen is te wijten aan onvoldoende beweging. Voldoende beweging kan het risico op kanker zowel indirect (het effect op een gezond gewicht) als direct verkleinen. Door regelmatig te bewegen wordt de kans op kanker kleiner. Het lichaam maakt namelijk een gezonde hoeveelheden hormonen aan, zodat te hoge hormoonspiegels die meer risico geven op kanker, worden voorkomen. Daarnaast versterkt lichaamsbeweging het immuunsysteem, worden schadelijke afvalstoffen eerder afgevoerd via de dikke darm en vermindert het lichaamsgewicht, waardoor je minder kans op kanker krijgt. Ongeveer 1 op de 3 mannen en 1 op de 4 vrouwen krijgen kanker voor hun 75ste. Ondanks vrouwen iets meer kans op kanker krijgen treft vooral ouderen van boven 60 jaar. Minder dan één procent van alle kankers doet zich voor op kinder- of jongeren tot 19 jaar.

Voorkomen door een gezonde levensstijl is beter dan genezen

Om chronische ziekten te verminderen of de kans om het te krijgen preventief tegen te gaan, hoort een gezonde levensstijl. De kans op ziektes kan van deze oorzaken zijn te beïnvloeden met preventieve maatregelen zoals niet roken of alcohol drinken, voldoende bewegen, gezond eten en een gezond gewicht. Waarom mensen meer ziektes krijgen dan bijvoorbeeld apen in het wild, is voornamelijk ook omdat we steeds ouder worden, maar ook om dat we steeds minder zijn gaan bewegen. We zitten veel meer dan bijvoorbeeld 50-100 jaar terug en we hebben eerder kans op spanning, waardoor stress en slecht slapen. Het lichaam en de hersenen zijn niet bekend met het bewerkte voedsel en het minder bewegen en kan daardoor bijvoorbeeld minder snel vetten verbranden. Daarin tegen slaat het lichaam ze op als vet als reserve voor tijden dat er schaarste is. Bewegen we voldoende, dan verbrand het lichaam deze vetten en suikers en hebben we minder kans op verkeerde LDL-cholesterol in het bloed, waardoor het risico op hoge bloeddruk en diabetes afneemt.

Ook stress kan hartfalen of chronische ziekten laten toenemen

Onderzoek heeft ook aangetoond dat mensen die regelmatig bewegen positiever over zichzelf denken Inactiviteit en het hebben van weinig vrijetijdsbesteding is gerelateerd aan depressieve klachten. Minder bekend is het feit dat onze hersenen ook afhankelijk zijn van een gezond pompend hart en dementie, geheugen vermindering veel eerder kan optreden bij mensen die weinig bewegen of bekend zijn met minder gezonde hart en bloedvaten.

Bewegen is goed voor je lichaam en ook de hersenen

Bewegen verbetert je weerstand en je gezondheid, maar ook je geheugen, botten en spieren. Bewegen zorgt ook dat je beter slaapt en vermindert stress. Daarnaast verkleint bewegen het risico op hersenaandoeningen zoals Parkinson, dementie en depressie. Lichamelijke activiteit zorgt voor de aanmaak van nieuwe neuronen, wat leidt tot verbetering van het leervermogen en het langetermijngeheugen. Het is bekend dat Alzheimerpatiënten geestelijk minder snel achteruit gaan als ze actief blijven. Het is goed mogelijk dat dit komt omdat ze nog steeds nieuwe neuronen aanmaken en daardoor de afbraak van neuronen compenseren. hersenen gebaad bij lichamelijke inspanning Een gezond hart is essentieel voor gezonde hersenen die met een goede aanvoer van bloed, goed optimaal kunnen functioneren. Door regelmatig te sporten en elke dag minimaal een half uur te bewegen, zorg je ervoor dat je hart beter pompt, verkeerde cholesterol zich opstapelt in de vaten en de hippocampus groeit. Je hippocampus is het deel van je hersenen dat essentieel is voor je leervermogen en geheugen.

Beter elke dag een half uur dan 1 keer per week 4 uur sporten

Het lichaam moet elke dag opnieuw de binnen gekomen voedingstoffen en stress verwerken. Hierdoor is de continuïteit van elke dag bewegen noodzakelijk.

Gerelateerde artikelen