Bewegen, afvallen stoppen met…

Digiqole ad
Bewegen, afvallen stoppen met….

Het nieuwe jaar 2016 is begonnen en enkele mensen zijn alweer hun goede voornemens vergeten of anders wel over een paar maanden. Misschien 10 procent houdt het slechts vol wat hun goede voornemens betreft en het heeft vooral met wilskracht te maken en de ernst van de toestand.

Zo is stoppen met verslavende middelen een moeilijke maar ook simpele zaken als om iedere dag een half uur actief te bewegen en gezond te eten. Het maakt het extra lastig omdat het resultaat is vaak pas na maanden te merken is of zien en de gevolgen om je er niet aan te houden zelf pas jaren later pas te merken zijn….wat niet stimulerend werkt!

Veel gezondheidsklachten kunnen worden voorkomen en wel preventief door gewoon te doen wat nodig is bewegen en gezond eten. Verder zijn er wat ingewikkelde zaken die mee spelen als gezonde leef omstandigheden en mentale belasting (stress, verdriet of spanningen).

Hoe meer gezondheidsklachten met elkaar in verband staan?

Zo kan stress net zo’ n gevaarlijke factor vormen als er niet op tijd iets aan gedaan wordt als bijvoorbeeld een vervuild milieu. (denk aan vervuilde lucht of toxische stoffen in voeding of leef/werkomgeving). En zo kan weinig bewegen net zo’n gevaarlijke factor vormen voor onze gezondheid als ongezond voedsel.

Oorzaken te hoge bloeddruk en hartfalen

Leefstijlfactoren: overgewicht, inactiviteit en ongezond voedingspatroon. Er is een sterk verband tussen overgewicht en verhoogde bloeddruk. Ook de bewijslast voor een hoge consumptie van zout is groot.Daarnaast is verhoogde bloeddruk relatief vaak te wijten aan een te kort aan lichamelijke beweging en ongezonde voeding: hoge inname van alcoholische dranken en totale en verzadigde vetzuren en lage inname van groenten en fruit, voedingsvezel, noten en magere zuivelproducten. Onze site is overladen met blogs over gezonde voeding en we beperken ons even bij de ‘basic things’ die nodig zijn voor een gezonde ‘lifestyle’

Afvallen: goede voeding en bewegen verlagen de bloeddruk.

Op het moment dat mensen met overgewicht gaan afvallen, daalt de bloeddruk. Het behouden van een gezond gewicht (BMI<25) is een preventieve maatregel om hoge bloeddruk te voorkomen. Het overgaan op een voedingspatroon dat rijk is aan groenten en fruit, vis, noten en magere zuivelproducten, maar arm aan zout (natrium) en totaal en verzadigd (dierlijk) vet vermindert dus het overgewicht en verlaagt ook ook de bloeddruk.

Lagere zoutinname verlaagt de bloeddruk

Een verlaging van het zoutgebruik in Nederland leidt tot een daling van de bloeddruk en verlaagt het risico op hypertensie . Het advies is om niet meer dan 6 gram zout per dag te gebruiken. Uit een meta-analyse uitgevoerd op trials op het gebied van zoutbeperking blijkt dat zoutreductie van 3 gram per dag zie ook onze blog over zout.

Andere factoren die vaak met elkaar samen hangen en die onze gezondheid bepalen. Zo hebben vaak mentaal evenwichtige mensen ook vaak een gezond lichaam en het is belangrijk dat het mentale en fysieke in evenwicht zijn.

Hartfalen uit verdriet komt weinig voor al zijn er steeds meer onderzoeken die aantonen dat je mentale gesteldheid een enorme factor speelt in je fysieke gezondheid. Het lijkt logisch natuurlijk dat hoe vrolijker je bent, je beter in je vel zit en misschien ook wel in je organen. Je verdriet weg eten met ongezond voedsel is minder gezond en onbewust associeer je eten dan met het wegnemen van je verdriet. Hetzelfde geldt voor niet meer van de bank af willen komen. Volgens onderzoekers hebben jonge mensen die meer dan een uur per dag televisie keken, al vernauwde slagaderen. Dit wordt gezien als een eerste waarschuwing voor een hoge bloeddruk en hogere kans op een hartaanval op latere leeftijd. Onze geest en lichaam hebben beiden een gezonde inspanning als gezonde rust (voldoende slaap) nodig. Dus voorkom stress, neem ook je gezonde rust en beweeg! Gebrek aan beweging is de grootste risicofactor voor hartaandoeningen bij vrouwen boven de dertig. Te weinig bewegen is een grotere risicofactor dan andere factoren zoals bijvoorbeeld overgewicht. Door dagelijks minstens dertig minuten te bewegen, maar beter nog 45 minuten, verbetert de gezondheid enorm en halveert het risico op het krijgen van hartaandoeningen.

Maak dit jaar speciaal door je zelf lief te hebben en gewoon standaard elke dag te bewegen (actief bewegen door lopen of sport) en gezond te eten. (groente en fruit en gevarieerd) en wees heel voorzichtig met zout en (geraffineerde) suiker.

Stress of geestelijke spanningen

Zo kan stress of geestelijke spanningen ook weer worden ontlast door bijvoorbeeld te lopen door de natuur of door te sporten en die hangen dus ook nauw samen en je heb hier een win /win situatie. Voel je goed door aan je gezondheid te werken en daardoor voel je je ook een beter mens.

Liefst natuurlijk of Biologisch en fairtrade en diervriendelijk (biologisch).
Leef je leven ook in 2016, maar leef bewust.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Wesley van der Linde

Digiqole ad

Guido