Aminozuren en slaapstoornissen

Digiqole ad
Proteïnen
Proteïnen zijn eiwitten en eiwitten bestaan ook uit aminozuren.

Het menselijk lichaam bestaat uit cellen en de eiwitten geven de cellen structuur en  zijn belangrijk voor het vervoer en de opslag van alle voedingsstoffen in het lichaam. Aminozuren beïnvloeden positief de functies van organen, klieren, pezen of aders. Ook zijn ze essentieel bij wondgenezing en herstel cellen. Ook een minder bekend aspect is dat een tekort aan aminozuren slaapstoornissen teweeg kan brengen of concentratie stoornissen en vermoeidheid.

De bekende slaapmedicatie helpen vaak niet

Melatonine wordt aangeprezen als een homeopathisch middel om in slaap te vallen, maar is alleen om in slaap te komen en daardoor niet altijd effectief bij slechte slapers. Aminozuren als glutamine en Carnitine vormt het een belangrijk wapen in de strijd tegen slaapstoornissen en zorgen er voor dat er op een natuurlijke manier bepaalde afvalstoffen die medeveroorzaker zijn van slaapstoornissen (zoals ammoniak) beter worden afgebouwd en afgevoerd. Deze aminozuren zorgen er dus voor dat er een natuurlijke ontgiftingsproces in het lichaam plaats kan vinden, wat de slaapproblemen tegen gaat. Aminozuren zijn zonder recept te verkrijgen en vallen niet onder de noemer medicijnen, maar zitten normaal gesproken voldoende in gezond voedsel.

Aminozuren en hun betekenis voor de slaap, stemming en prestatie vermogen

Slaaptekort maakt dat je humeur en prestatievermogen slecht zijn en wie niet uitgerust aan de dag begint, werkt niet geconcentreerd en voelt zich moe. En tekort aan slaap zorgt dat je  niet productief bent en soms depressief. Om dit tegen te gaan moet je stress en slaaptekort tegen zien te gaan en gezond leven door te bewegen en gezond te eten.

Glutamine kalmeert en werkt stress-symptomen tegen

Glutamine neemt deel aan verschillende stofwisselingsprocessen en verbeterd het immuunsysteem, helpt tegen stress en rusteloosheid. Bij lichamelijke en psychische (over) belasting neemt de concentratie van glutamine af en tegelijkertijd stijgt het aantal cel-schadelijke vrije radicalen. Hierdoor ontstaat vermoeidheid en de weerstand neemt af. Juist door de afname van glutamine ontbreekt de brandstof voor de cellen en wordt je energie minder. Een ander nadeel is dat  de darmcellen verzwakken en onvoldoende de beschermende werking kunnen bieden tegen verkeerde voedingsmiddelen. De darm kan in zeldzame gevallen zelfs lekkage krijgen, waardoor verkeerde voedingsmiddelen in het bloed komen.

Bij lichamelijke of geestelijke overbelasting (stress, spanning en lichamelijk overbelasting) kan het zinvol zijn extra glutamine als supplement een tijdje te slikken, zodat er weer voldoende herstel plaats kan vinden,

Glutamine kalmeert en versterkt de psyche

Patiënten met vermoeidheidsproblemen en hersenafwijkingen hebben vaak een gebrek aan glutaminezuur. Rusteloosheid, slapeloosheid en gebrek aan glutamine ligt voor de hand. Glutamine verhoogt de GABA productie, Gamma-aminoboterzuur. GABA is de belangrijkste neurotransmitter van de hersenen. Dit betekent dat ze zorgt voor de geleiding tussen de zenuwcellen. Het GABA kan ook de geleiding minderen indien er voldoende glutamine is en werkt als een natuurlijk kalmerend middel voor de hersenen. Glutamine fungeert ondersteunend voor rust en is hierdoor ook te gebruiken bij de behandeling van depressies.

Glutamine verbetert de prestatie van de hersenen

Een deel van het in bloed voorkomende glutamine wordt in de hersenen tot glutaminezuur omgezet. Het dient in eerste instantie als brandstof, maar verwijderd ook de overbodige ammoniak. Door de celgift te binden kan het ook worden verwijdert door het bloed. Door het opschonen van de hersencellen nemen de hersenfuncties en concentratievermogen toe, waardoor het geheugen ook wordt verbeterd. Door extra inname van glutamine, ornithine en arginine wordt het ontgiften in het lichaam gestimuleerd. Deze aminozuren zijn nodig voor de binding en transformatie van ammoniak in ureum.

Glutamine komt in grote hoeveelheid voor in melkproducten en eieren. Bij plantaardige producten zit het vooral in soja, tofoe, bonen, spinazie en spinazie. Normaal zou bij een gezonde voeding en geen overbelasting van het lichaam of geest, een supplement niet nodig zijn.

Carnitine verbeterd het prestatievermogen en versterkt het geheugen

Carnitine neemt in het lichaam verschillende functies over. Zo dient het als stemmingsverbetering, ondersteunt vele hersenfuncties en zorgt voor een toegenomen stressweerstand.

Carnitine verbetert de stemming en bevordert stressresistentie

Uitputting en oververmoeidheid wijzen vaak op teveel stress zonder voldoende herstelperiodes terug. Wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat mensen met een chronisch vermoeidheidssyndroom of Burnout een gebrek aan carnitine hebben.

Carnitine goed voor lichaam en geest

Carnitine draagt aanzienlijk tot energieproductie bij, doordat ze vetzuren in de centrale van de cellen (mitochondriën) transporteert. Dus kan carnitine ook de energieverzorging van de hersencellen verbeteren. Foliumzuur, vitamine B12 en vitamine B6 ondersteunen samen met aminozuren het geestelijk prestatievermogen.

Carnitine is belangrijk voor het energiemetabolisme, omdat deze meehelpt aan het transport van vetzuren naar de mitochondrien (‘de energiefabriekjes’) in de cel. Het zorgt dus dat je energie balans op peil blijft.

Psychische en fysieke belasting

Bij sterke psychische en fysieke belasting kan een inname van een supplement zinvol zijn, waardoor de klachten verdwijnen en de stress resistentie toe neemt.

Carnitine zit voornamelijk in dierlijke producten zoals vlees, vis en melkproducten. Meestal zijn supplementen met carnitine niet nodig en levert het geen extra gezondheid of energie op. Gezond en gevarieerd eten blijft het belangrijkste om gezond en wel te zijn.

Door: Guido Sparreboom
Beeld: Wesley van der Linde

Digiqole ad

Guido