Amaranth een gezonde plant

Digiqole ad
Amaranth een gezonde plant

Amaranth is een Zuid-Amerikaanse plant die door de Azteken op grote schaal werd gekweekt. Zij gebruikten het voor rituele dranken. Tegenwoordig dient het zaad van de plant als glutenvrij alternatief voor graansoorten. De zaden lijken op graankorrels en worden ook op die manier in de keuken gebruikt. Zo kun je er brood van maken of als rijstvervanger – gepoft of geroosterd – bij de maaltijd kan je ze gebruiken. Er bestaan zo’n zeventig soorten amaranth: niet alle soorten zijn even lekker, maar de meeste soorten zijn eetbaar. Vooral in Afrika, Midden-Amerika en Azië is de plant al millennia lang onderdeel van de culinaire traditie.

Voedsel van de toekomst

Tegenwoordig wordt amaranth ook populairder in Europa. Het wordt dan ook wel het ‘voedsel van de toekomst’ genoemd, net als algen. Het gewas groeit namelijk uitbundig, zelfs in erg droge omstandigheden. Daarom zou het geschikt zijn om de alsmaar groter wordende wereldbevolking te voeden.

Hoe gezond is amarant?

Amarant is een zaad dat bomvol voedingsstoffen zit. Veel van deze voedingsstoffen heeft het menselijk lichaam regelmatig nodig. Door amarant toe te voegen aan je eetpatroon weet je zeker dat je al een substantieel deel van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden voedingsstoffen tot je neemt. Door de zaden te poffen, krijgt amaranth een nootachtige smaak. Gekookt wordt het wat papperig, wat het gewas geschikt maakt voor soep en pap. De zaden van de amaranth zijn rijk aan lysine (een eiwit dat ook in soja zit), magnesium, fosfor, kalium, zink en vitamine B en E.

Amarant bevat veel lysine

Voor veel mensen is het een onbekende term: lysine. Dit aminozuur werkt als bouwsteen voor eiwitten: belangrijke bestandsdelen van ons lichaam. Lysine kan ons lichaam zelf niet aanmaken en moet daarom via ons voedsel tot ons worden genomen. Amarant zit vol lysine: dit is een van de redenen dat Amarant zo gezond voor ons is.

Amarant bevat belangrijke vitaminen

In amarant zitten veel van de vitamines B en E. Vitamine E is een antioxidant dat het lichaam bescherming biedt tegen vrije radicalen. Dit zijn agressieve deeltjes in ons lichaam die schade aanrichten en veroudering veroorzaken. Het eten van Amarant draagt bij aan betere bescherming hiertegen. Vitamine B bestaat uit verschillende ‘soorten’ vitamines, die een breed scala aan gezondheidsvoordelen bieden

Koken met amaranth

Van het meel kun je brood bakken. Niets aan de plant gaat verloren, want zelfs de wortels en de bloemen zijn eetbaar. De bladeren worden ook wel Chinese Spinazie genoemd en vormen een belangrijke bron van vitamine A en C.

Maar?

Amarantmeel moet bij het bakken altijd gebruikt worden in combinatie met ander meel omdat het zo veel vocht opneemt. In de juiste verhouding (ongeveer een kwart van de totale hoeveelheid meel) zorgt dit voor een heerlijk luchtig deeg, maar te veel amarant maakt het veel te vochtig.

Hoe?

Amarant is in de meeste natuurwinkels of biologische supermarkten verkrijgbaar en smaakt licht zoetig. Je hebt zaadjes, meel en soms ook vlokken (vergelijkbaar met havermout).

Mexicaanse snoepjes van Amarant zaden

Deze vrolijke uitsteek koekjes mogen natuurlijk niet ontbreken. De koekjes zijn naast lekker,gezond en relatief goedkoop ook nog eens zeer gemakkelijk om te maken!
Monique

Dit heb je nodig

– 50 gram amaranth
– 80 gram pompoenpittenmeel*
– 30 gram gierst
– 40 gram Quinoameel
– 2 middelgrote bananen in stukjes
– een eetlepel stevia kristal sweet Xtra*
– een eetlepel psyllium
– vier volle eetlepels kokosolie*, gesmolten

Zo maak je het:

1. Verwarm de oven voor op 175 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier
2. Voeg alle ingrediënten behalve de olie, samen in een kom en roer goed door elkaar, zorg dat er geen al te grote stukjes banaan achterblijven.
3. Voeg in één keer de olie erdoor en roer opnieuw goed door.
4. Laat dit even 10 minuten staan. Gebruik leuke paas-uitstekers om leuke koekjes mee te vormen.
5. Trek steeds een beetje deeg uit de deegmassa en druk tussen de handen plat en leg op de bakplaat.
6. Druk een uitsteker in het deeg en verwijder de restjes. Bak de koekjes in het midden van de oven gaar in ongeveer 25/30 minuten. Laat erg goed afkoelen.

Naturel koekjes

Met hetzelfde recept en bereidingswijze kun je ook naturel/biscuit koekjes maken. Vervang de amaranth, gierst, Quinoa en pompoenpittenmeel dan met 225 gram melen mix en voeg er een groot ei aan toe.

Digiqole ad

Guido